vrijdag 4 februari 2022

Uitgelicht Noorder Dierenpark Emmen

Het Noorder Dierenpark te Emmen. Wie kent het nog? Het park als dierentuin bestaat niet meer, want daarvoor is WILDLANDS in de plaats gekomen. Maar het park zelf is er nog wel. Het heeft inmiddels een andere functie, maar gebouwen en delen van de dierverblijven laten nog de contouren van deze prachtige, gezellige stadsdierentuin zien. Tijdens de Elephant Parade in Emmen vorig jaar wandelde ik door het park heen. Het was een beetje vreemd om de kunstzinnige olifantjes in het zeker niet verlaten park te zien staan en het nam mij mee naar hoe mooi het park altijd was. De tweede Uitgelicht van het jaar is daarom voor Dierenpark Emmen. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)



Noorder Dierenpark sinds 1935

In 1935 opende Willem Oosting (1906-1983) zijn Noorder Dierenpark in Emmen, met succes. Maar toen kwam de Tweede Wereldoorlog en het park veranderde in een onderduikplek voor vervolgde verzetslieden, Joden en mensen die niet in Duitsland wilden werken. Willem zette ze op de ‘loonlijst’ als medewerkers van het park en liet ze slapen op de zolder boven het olifantenverblijf. Zelfs na een inval van de Duitse Polizei in maart 1945 werden de onderduikers niet gevonden. Dit was niet de enige tumultueuze periode die het park heeft gekend. Eind jaren zestig dreigde er zelfs een sluiting wat eindigde doordat Willem het stokje aan zijn dochter Aleid Rensen-Oosting en haar man Jaap Rensen doorgaf. De helft van het park werd verkocht aan de gemeente Emmen, om er zo voor te zorgen dat het kon blijven bestaan.


Uitbreiding in de jaren 70

De jaren zeventig luidde een betere periode voor het park in. Zo werd de imposante Savanne ingericht, waar verschillende dieren samenleefden. Ook de Vlindertuin werd gebouwd en er kwam een aquarium op het park. In 1985 werd het Biochron geopend bij het entreegebouw. Hier kon je van alles leren over de evolutie van de aarde en al het leven. Een bijzondere educatieve expositie! Tot 1975 woonden er leeuwen in het park, maar die verdwenen tot 2011. Hun terugkomst werd groots gevierd. Tot 2004 heette het park Noorder Dierenpark, daarna kreeg het de naam Dierenpark Emmen. Omdat het 12 hectare grote stadspark een beetje ruimte te kort kwam voor haar bewoners, kwam er een tweede park. Deze uitbreiding werd verbonden met een loopbrug en kon je vinden waar nu de parkeerplaats en het huidige WILDLANDS is gerealiseerd. Hier woonden de humboldtpinguïns en vond je een speelparadijs voor de kinderen.




Bijzonder dierenpark

Door de jaren heen heb ik verschillende bezoeken aan Dierenpark Emmen gebracht. Met school kan ik mij nog herinneren, maar ook zelf, met vriendinnen en familie. Het park had een heel fijn, open karakter. Doordat de Savanne lager lag dan het wandelpad, kwam je al snel oog in oog te staan met giraffen. Zelf kon ik het meest genieten van de olifanten. Radza met zijn imposante mooie slagtanden die gewoon met de kleintjes in het verblijf rondwandelde. De verblijven van de tijger en jaguars… De grote ‘tuin’ van de bavianen en de vijver met flamingo’s. Ik vond het er echt schitterend. En voor deze website ben ik nog naar het 80 jarig jubileum en de verjaardag van Radza junior geweest. Dat was ook de laatste keer dat ik het park met de dieren erin heb bezocht. In datzelfde jaar sloot het park om het jaar erop WILDLANDS te kunnen openen. Voor mij was Dierenpark Emmen een van de mooiste dierenparken van Nederland, vooral door die heel knusse, open en vooral gezellige sfeer die er altijd hing.



Het Rensenpark

Zoals ik al schreef is het oude dierenpark nog steeds een wandelpark voor de bewoners van Emmen. En hoe! Het park heeft de naam van de eigenaars gekregen: het Rensenpark. En er is heel veel te doen in het park. Ik wandelde er tijdens mijn zoektocht naar olifantjes en het was zowel heel fijn en vertrouwd als een beetje vreemd. De laatste keer dat ik er liep, liepen de olifanten, pinguïns, giraffen, leeuwen, nijlpaarden en andere dieren er namelijk nog. De gebouwen staan er nog. Er zijn restaurantjes, speeltuinen, ateliers en sportvelden in het park. Maar je kan er ook workshops volgen, films kijken en kunst kijken. Hoe tof is dat! Het is een echt stadspark waar je lekker samen kan komen. Alleen de vormen van de dierverblijven (met houten dieren erin!) en bepaalde gebouwen laten de geschiedenis van het park zien. Het Rensenpark is volop in beweging met gave activiteiten voor jong en oud. Hiermee heeft het park nog steeds dezelfde sfeer als toen het nog een dierenpark was: knus, gezellig en sfeervol. Al leek het wel of je de geest van Radza nog kan zien scharrelen door het oude olifantenverblijf… Des te fijner was het om zien dat er toch nog olifantjes in het park te vinden waren.


Genieten van foto's

Het is wellicht een cliché, maar gelukkig hebben we de foto’s nog van dit schitterende fijne park. Ik hou ook van WILDLANDS en beide parken moet je zeker niet met elkaar vergelijken; ze zijn daarin gewoon te verschillend. Ik weet zeker dat het Rensenpark dezelfde fijne plek blijft om samen te komen en te genieten van kunst, cultuur en meer. Maar dan zonder de dieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.