donderdag 10 februari 2022

Genieten van de aanstaande lente

Sinds ik afgelopen dinsdag tussen de bloemenboeketten in het Mauritshuis heb gezien, heb ik helemaal zin in het voorjaar. Ik kan nu al niet wachten op de tulpen en narcissen in mijn buurt en ik word al getrakteerd op prachtige witte, paarse en gele krokussen in de wijk. Ik ben nu al helemaal klaar voor een dagje Keukenhof of een tochtje door de Noordoostpolder… Daar ga ik komend voorjaar nog veel meer over vertellen. Maar eerst, gaan we even genieten van de aanstaande lente! (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Lente in Nederland

Het is nog maar februari. In Nederland is dat nog een echte wintermaand. Februari kan zomaar nog sneeuwbuien, vrieskou en een Elfstedentocht opleveren – je weet het maar nooit. De meteorologische lente (dus bij de weermannen en -vrouwen) start op 1 maart. Dat is om het opdelen van het jaar in seizoenen iets te vergemakkelijken – ook voor statistieken en dergelijke. De lente start natuurlijk officieel op 20 maart. Rond die tijd opent de Keukenhof ook altijd haar deuren. Dit is een officiĆ«le datum, maar uiteraard houden seizoenen zich niet altijd aan de kalender. Maart en april (beide lentemaanden op de kalender) zijn ook niet vies van een beetje winters weer. Als je het leuk vindt om meer over de lente en de data daarvan te leren, kijk je op Jaarkalender.nl.



Voorjaarsbloemen

Voor mij begint de lente altijd als de zon doorbreekt, het gras groener wordt en als er voorjaarsbloemen uit de grond omhoog schieten. Ik ben dol op voorjaarsbloemen. De heerlijk ruikende hyacinten, de supervrolijke narcissen en vooral de kleurrijke tulpen. Tulpen zijn mijn lievelingsbloemen en daarom ben ik zo graag in Keukenhof of bij bloembollenvelden te vinden. Bijna het hele seizoen prijken er tulpen (in alle kleuren) op tafel. Bloemen zijn goed voor je humeur. Ze brengen je vrolijkheid, vooral als het buiten zo grijs en grauw is. O en het sneeuwklokje mag niet worden vergeten als voorbode van de lente. Deze trotseert alle koude als eerste.



Lekker naar buiten

Na alle grijze, grauwe, druilerige dagen zijn we er wel klaar voor om weer lekker naar buiten te gaan. Met haar al beetje warme zonnestralen nodigt de lente je uit om lekker uit de wind op een terrasje te genieten van het goede leven. De zon in de lente is heel gezond, helemaal na de winter. Wist je dat zonlicht in de huid wordt omgezet tot vitamine D? En laat dat nu de bijnaam ‘geluksvitamine’ hebben! Daar word ik echt blij van. En dat in combinatie met al die mooie bloemen en ontwakende natuur. Het is aan te raden om in de lente de frisse buitenlucht weer op te zoeken. Buiten zijn is gezond, je krijgt er energie van en al die kleuren geven je ook nog eens een goed humeur. Wat wil je nog meer?



Fotograferen in de lente

Wist je dat je in de lente (en herfst) het mooiste licht hebt om te fotograferen? De zon staat dan nog niet zo hoog, waardoor je veel zachtere schaduwen hebt en de kleuren heel intens zijn. Pak die camera (of je mobiel) en ga eens bloemen fotograferen. Ga liggen in het gras, speel met licht en donker en laat die tulpen, narcissen, krokussen en andere voorjaarskanjers stralen! De ochtend en de namiddag geven overigens het allermooiste licht. Probeer het maar eens!



Wandelen & Fietsen

De lente nodigt iedereen uit om van de natuur te komen genieten. Er zijn in Nederland heel veel schitterende fiets- en wandelroutes te maken. Soms al gewoon in je eigen wijk! Kijk eens op ANWB.nl of Natuurmonumenten.nl en geniet van het aanbod. En wil je eens de lente in een andere provincie ontdekken? Pak dan de auto of de trein en ontdek hoe mooi Nederland is in de lente. Maar… vertrap de bollenvelden en natuurgebieden niet. Zo kunnen we er allemaal van blijven genieten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.