donderdag 13 augustus 2020

Genieten van Plaswijckpark

In Rotterdam ligt het gezellige, grootse speelparadijs Plaswijckpark. Ik kwam ermee in aanraking nadat ik werd uitgenodigd voor de heropening van Dierenwijck, een dierentuingedeelte van het park. En ja, dat wilde ik natuurlijk wel. Ik kwam daar voor het eerst en verbaasde mij over de ruimte die er is voor kinderen om in het park te spelen. Zwanenbootjes, tokkelbanen, een carrousel en een grote buitenspeeltuin vielen meteen op. Omdat ik er eigenlijk altijd voor Dierenwijck kom, heb ik alle speelplekken nog niet gezien. Maar ik weet dat er volop wordt genoten van Plaswijckpark, door heel veel mensen. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Over Plaswijckpark

Plaswijckpark bestond in 2018 alweer 95 jaar! Nog een paar jaartjes te gaan dus en het park tikt de 100 jaar aan en dat zal vast met een groot feest gevierd worden. In 1923 werd Plaswijckpark opgericht door de horeca-ondernemer meneer C. Loos. Deze Rotterdammer ontwikkelde het park door de jaren heen tot een toevluchtsoord waar stadsgenoten met een ‘smalle beurs’ konden genieten van een dagje uit in de natuur. Voor kinderen werd het al snel een speelparadijs. In den beginne bestond Plaswijckpark vooral uit wandeltuinen, een speeltuin met draaimolen, glijbaan en doolhof met lachspiegels, vogels, aapjes, een Chinees theehuis, een ponywagen, hoge uitkijktoren en een tennispark. Halverwege de jaren dertig werd het park overgenomen door Stichting Plaswijckpark. Zij hebben het gedachtegoed van meneer Loos altijd hoog in het vaandel en bij iedere nieuwe ontwikkeling zie je dat terug. Nu nog zijn er wandeltuinen, dieren en speelplekken.


Prijzen en bereikbaarheid

Plaswijckpark is een echt buurtpark, gelegen aan de Ringdijk in Rotterdam. Veel bezoekers komen dan ook wandelend of met de fiets naar het park. Kom je met de auto, dan is er een kleine parkeerplaats verderop in de wijk aan de Ringdijk. Let wel, er zijn maar weinig parkeerplaatsen beschikbaar. Het park is te bereiken met het Openbaar vervoer. Vanaf Rotterdam Centraal, Rotterdam Noord, Rotterdam Alexander, Den Haag Centraal, Delft/Berkel & Rodenrijs kun je bussen of trams nemen richting Plaswijckpark. Hou wel rekening met extra reistijd en een korte wandeling van de halte naar het park. Op moment van schrijven kost een ticket voor kinderen vanaf 2 jaar en voor volwassenen € 14,50. 65+-ers betalen € 10,50 en hondjes overigens ook. Honden zijn van harte welkom op het park, maar let wel dat hij op de daarvoor aangewezen paden blijft.


Vooral genieten van Dierenwijck

Heel eerlijk gezegd, heb ik vooral Dierenwijck van Plaswijckpark bezocht en kan ik daar ook het beste over oordelen. Maar als ik de buurtbewoners en vaste gasten om mij heen hoorde, dan durf ik te zeggen dat ook de rest van Plaswijckpark echt fantastisch is. Het feit dat je je kinderen ‘los kunt laten’ en ze zelf op ontdekking uit kunnen gaan, is heerlijk. Er zijn verschillende attracties en speelmogelijkheden. Zo heeft Speelwijck een verkeerstuin, binnen speelparadijs en natuurlijk de zwanenbootjes op het meer. Wandelwijck is de plek waar je door de tuinen wandelt. Iedere tuin is even mooi aangelegd en biedt een heerlijke plek om tot rust te komen. Kijk wel goed om je heen, want er is van alles te zien.


Zoals gezegd ben ik vooral in Dierenwijck geweest. Een schitterend stukje natuur waar je kleinklauwotters, beverratten, alpaca’s, wallaby’s, schapen, koetjes en zelfs stokstaartjes en konijnen tegenkomt. De combinatie tussen ‘gewone’ kinderboerderij dieren en exoten maakt het een geslaagde plek om lekker rond te struinen. Bovendien leveren het hele leuke plaatjes op!


Dierenwijck vormt ook een combinatie tussen oude gebouwen van weleer en bijzondere attracties. Zo is er een oud vogelhuis te vinden en een spiksplinternieuwe brug. Kinderen vinden er verkoeling in een speelbeek en mogen met een vlot het water rondom de hooischuur – waar ook dieren wonen – bedwingen.


Het is zeer leuk om door Dierenwijck te wandelen en op je route alle bewoners te ontdekken. Neem plaats op het terras voor iets lekkers te eten en te drinken en geniet met volle teugen van Dierenwijck in Plaswijckpark.


Voor meer informatie over Plaswijckpark kijk je op Plaswijckpark.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.