donderdag 27 december 2018

Hond Gezond Jaaroverzicht 2018

Zo met de Kerst net achter ons en Oud & Nieuw in het verschiet, vind ik het altijd leuk om eens te kijken wat ik allemaal gedaan heb het afgelopen jaar. Maandag resulteerde dat in een jaaroverzicht van de rubriek Goed Doel. Een andere rubriek die ik altijd graag in de spotlight zet, is Hond Gezond. Eens per maand op maandag vertel ik daarin meer over honden. Onderwerpen als verzorging, sneeuw, fotograferen en gezondheid passeren daarin de revue. Met als boegbeeld mijn eigen hondje. Uiteraard komt de rubriek volgend jaar weer terug, maar vandaag kun je alles via het jaaroverzicht op je gemak teruglezen. Klik gewoon op de link naast de foto! (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Blue Monday


De derde maandag van het jaar wordt gezien als de meest depressieve dag van het jaar. Mijn hondje heeft daar helemaal geen last van. Wist je dat een hondje (of ander huisdier) je zelfs kan helpen om je beter te voelen?

Een jasje voor de hond


In principe hoeft een hond met een dikke vacht geen jas aan natuurlijk. Toch vind ik het wel eens leuk om mijn hondje een jasje aan te trekken. Bijvoorbeeld als het buiten echt heel erg koud is of heel hard regent.

Schone oogjes


Honden kunnen weleens korstjes met vieze troepjes aan hun ooghoeken hebben. Het is dan heel belangrijk om de oogjes goed schoon te houden. In maart schreef ik een artikel over hoe je het beste de oogjes van je honden kan reinigen.

Samen erop uit met de fiets


Als het even kan, dan ga ik met mijn hondje fietsen. Althans… ik fiets en meneer zit lekker achterin, in zijn mandje. Want dat is minder vermoeiend voor hem. Samen gaan we dan lekker naar het park of naar de winkel.

Heeft je hond een penning nodig?


In mei vroeg ik mij af of een hondenpenning nu eigenlijk wel verplicht is in Nederland. Ik ging op zoek naar het antwoord, want onze hond gaat nog wel eens mee over de grens. Is het dan wel verplicht? En hoe zit het met de rabiƫspenning? In dit artikel bracht ik de antwoorden op die vragen bijeen.

Veilig in de auto


Gaat jouw hond ook vaak mee in de auto? Dan ben je vast wel op de hoogte van de regels. Wist je bijvoorbeeld dat het in veel landen verplicht is om je hond in een bench te vervoeren? Of juist vast te zetten met een speciale autogordel. Ik zocht uit wat de regels zijn rondom het veilig vervoeren van je hond in de auto en in juni las je het resultaat.

Het Hondenpaspoort


Nu ik toch bezig was met het schrijven over op reis gaan met de hond, heb ik ook een artikel geschreven over het hondenpaspoort. Eigenlijk is dit niet meer dan een boekje met zijn naam, geboortedatum en natuurlijk vaccinatiegegevens.

Socializen


Het is heel goed om met je hond te socializen. Doe dit van pups af aan, want zo leert hij beter met soortgenoten en andere mensen omgaan. Maar niet iedere hond vindt het makkelijk om vriendjes te maken. Dat gesnuffel aan elkaar kan best ongemakkelijk zijn. Daarom schreef ik in augustus een artikel over socializen met de hond.

Therapeut op pootjes


Ik vind het heerlijk om tegen mijn hondje te praten. Soms helpt hij mij zo mijn gedachten te ordenen, alleen maar door even lekker te knuffelen en te kletsen. Honden worden ook wel therapeuten op pootjes genoemd. De mijne is er best goed in trouwens enne... dat leverde best een leuk artikel op.

Vlooientijd


Wist je dat de herfst bij uitstek de tijd van het jaar is, waarin vlooien hoogtij vieren? Ze zijn dol op dat zachte, warme, zeer vochtige weer. Vlooien zijn vervelend, want ze veroorzaken heel veel jeuk. Bovendien kunnen ze ziektes overbrengen en voor een lintworm zorgen… Gelukkig is er veel te doen om je hond tegen vlooien te beschermen.

Wandelen in de Herfst


Wat is het toch heerlijk om te wandelen met mijn hond. Als ik ’s morgens wakker word, kijk ik al uit naar onze eerste wandeling van de dag. En in de herfst is het helemaal leuk. Ik hou van de veranderende natuur en de gevallen bladeren geven mijn hondje heel wat te snuffelen. In dit artikel gaf ik tips voor wandelen in de herfst.

Tips bij angst


De decembermaand kan voor veel honden erg spannend zijn. Dat gebonk op de deur en die rare hand die allerlei snoepjes door de kamer strooit, kan spannend zijn. Om het geknal in de aanloop naar Oud & Nieuw te vergeten. Mijn hond is niet bang aangelegd, maar ik ken hondjes die het wel zijn. Daarom zocht ik tips om je hond door angstige momenten heen te helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.