maandag 16 juli 2018

Hond Gezond: het hondenpaspoort

Je leest vaak als je met de hond ergens heen gaat, dat je een geldig vaccinatiebewijs bij je moet hebben. Mocht dan bijvoorbeeld de hostess van DierenPark Amersfoort aan je vragen of je hond wel al zijn inentingen heeft, dan kun je dat netjes laten zien. Overigens is mij dit in al die jaren dat ik met de hond naar de dierentuin ga niet overkomen, maar het zou zomaar kunnen. Nog belangrijker is het om het vaccinatieboekje mee te nemen op reis, want ook aan de grens, op de camping of zomaar tijdens een wandeling in een stad kan erom gevraagd worden. Eigenlijk is het vaccinatieboekje een soort paspoort voor je hond. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Identificatiebewijs

Op de voorkant van het vaccinatiebewijs staat ook ‘Paspoort voor gezelschapsdieren’. En het is een door de Europese Unie erkend document. Ten eerste is het bedoeld om de gegevens van je huisdier en jezelf in op te schrijven. Zo staan mijn naam en adresgegevens in het boekje, alsmede de naam van mijn hond, zijn geslacht, geboortedatum, ras en zelfs vachtkleur. Dit mag je zelf allemaal invullen, of het is al door de fokker of het asiel gedaan. Het meest belangrijke zijn de vermeldingen van naam en het chip identificatienummer. In het paspoort staat zelfs vermeld waar de chip is ingebracht. Er is de mogelijkheid om een foto in het paspoort te plakken, maar dat is optioneel.

Vaccinatieboekje

De rest van het paspoort bestaat uit formulieren voor de dierenarts. Hier kan de dierenarts aangeven wanneer en welke vaccinaties je hond heeft gekregen. Na de vaccinatie zal de dierenarts dit invullen. De dierenarts maakt de informatie officieel met een handtekening/paraaf en een stempel. In het boekje is tevens ruimte gereserveerd voor behandelingen en operaties. Nu is dit laatste niet zo belangrijk voor een douanier of andere controleur, maar het geeft wel een beeld van je hond. Voor reizen binnen de EU is het meenemen van het vaccinatieboekje voldoende bewijs dat je hond zijn of haar inentingen heeft gehad. Ga je buiten de EU op vakantie, vraag dan aan de dierenarts of je nog aanvullende papieren nodig hebt om je hond mee te kunnen nemen op vakantie.

Mijn paspoortenmapje

Ik ga op vakantie en neem mee… een tas met spulletjes voor de hond, zijn eten, water, bakjes om het in te doen, zijn mand, een bal en natuurlijk zijn vaccinatieboekje. En omdat ik een mapje heb waar ook mijn paspoort in zit en een foto van mij en mijn hondje, kan ik niets aan belangrijke papieren vergeten. Dat is wel zo fijn. Hou ook altijd je reispapieren – en die van je hond – bij de hand in bijvoorbeeld een heuptas of handtas. Dan hoef je niet te zoeken als iemand om de papieren vraagt.

Fijne vakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.