maandag 14 mei 2018

Succesvol seizoen voor Keukenhof

Gisteren was de Keukenhof voor het laatst open dit seizoen. Hiermee sloot het bloemenpark het Romantische seizoen van 2018 weer af. En met succes. Zo mocht het park – net als in 2017 – weer 1,4 miljoen bezoekers ontvangen. Deze bezoekers waardeerden het park en de schitterende afwisselende bloemententoonstellingen met een 9. Zelf heb ik 5 keer het park bezocht dit jaar, 3x voor mijn website en 2x persoonlijk. Dat leverde heel veel mooie foto’s en herinneringen op. Ik kan nu al bijna niet wachten tot volgend jaar. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries – Keukenhof seizoen 2018)

Nog meer feitjes

Uit het onderzoek door Keukenhof onder de 1,4 miljoen bezoekers van dit jaar blijkt dat de gemiddelde leeftijd van de bezoekers is gedaald van 48 naar 46 jaar. Het park constateerde tevens dat steeds meer gezinnen en groepen twintigers en dertigers naar Keukenhof komen. Keukenhof is dit jaar bezocht door bezoekers uit 100 landen. 20% komt uit Nederland, gevolgd door Duitsland, de Verenigde Staten van Amerika, Frankrijk, China en Groot-Brittanniƫ. Belangrijk voor de Bollenstreek is dat het verkeer goed afgewikkeld wordt. Vooral op zeer drukke dagen kunnen de vele bezoekers voor overlast zorgen in de regio. Gelukkig ging dat weer erg goed. Steeds meer mensen namen de Keukenhof Express; de pendelbussen vertrekken vanaf Schiphol, Haarlem en Leiden.

Beloofd is beloofd

Bij mijn eerste bezoek aan Keukenhof dit jaar – dat was 20 maart jl. – werd er beloofd dat er tot het einde van het seizoen kleur te zien zou zijn in het park. Dankzij de lasagne beplanting was dit ook zeer zeker het geval. Zelfs het grillige weer met vorst en warme zomerse lentedagen heeft geen roet in het eten gegooid. Afgelopen vrijdag 11 mei was ik met vrienden in het park en er was nog volop kleur te zien in het hele park. Het was gewoon schitterend.

Iedere keer een ander park

Ik heb het geluk gehad dat ik Keukenhof dit jaar vaak heb mogen bezoeken. Het park is maar 8 weken open en 5 maal naar Lisse is dan best bijzonder. Het allermooiste vond ik het om te zien hoe het park telkens weer anders was. Bij de persdag was het park nog niet heel erg in bloei. Voorzichtig piepten de krokussen boven de grond en kleurden samen het park voornamelijk paars en geel. Tijdens de zegening van de bloemen voor de Paus op 27 maart zag ik al dat er meer bloemen te zien waren. Ook stonden er meer bloembakken vol hyacinten en tulpen. Op deze dagen was er overigens binnen zeer veel om van te genieten. Maar tijdens de dag van het Bloemencorso van de Bollenstreek op 21 april was het een zee van kleur. Daarvoor was ik al met vrienden geweest waarbij de tulpen ook fier in het park stonden, maar op 21 april was het park echt schitterend. Afgelopen 11 mei was het ook weer genieten van alle kleurenpracht, zelfs al waren er heel wat perkjes leeg of gekopt. Kun je vaker naar Keukenhof in het seizoen? Volmondig ja: er zijn namelijk telkens andere bloemenshows in de paviljoens en het park is gewoon altijd anders.



Keukenhof 2019: Flower Power

Volgend jaar opent Keukenhof haar deuren op de dag van de lente 21 maart en sluit dan meer na 19 mei. Het thema voor volgend jaar is Flower Power: de kracht van bloemen. Ik kan nu al niet wachten om te zien hoe het park er dan weer uitziet. Gelukkig heb ik nog veel foto’s om van te genieten!

Meer weten? Kijk op Keukenhof.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.