maandag 5 november 2018

Analoge hobby’s: even achter dat scherm vandaan

Als tekstschrijver zit ik een zeer groot deel van de dag achter mijn laptop. Ondertussen check ik op mijn mobieltje mijn what’s app berichtje en speel ik zo nu en dan (om de hersenen te resetten) een potje Candy Crush op mijn iPad. Ik geef toe: al die schermen zijn zeer leuk en zeer verslavend. Maar ik weet ook wel dat het niet altijd even goed is om jezelf zoveel en zolang aan beeldschermen bloot te stellen. ‘Daar krijg je vierkante ogen van,’ zou mijn oma hebben gezegd. En ergens heeft ze ook wel gelijk, want van al dat turen worden mijn ogen vaak droog en vermoeid. Omdat ik zo nu en dan ook achter die schermen vandaan wil, heb ik naast digitale hobby’s ook analoge hobby’s. Zo mag ik graag een boek lezen en hou ik van haken, knutselen en spelletjes. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Analoog vs. Digitaal

Analoog is een woord dat we gebruiken voor dingen die niet digitaal zijn. Vooral in de fotografie komt het veel voor. En fotograferen vind ik heel leuk… maar ik moet het wel weer digitaal bewerken. Vroeger fotografeerde ik wel analoog met een rolletje. Digitaal is eigenlijk alles wat we met computers en beeldschermen doen. Televisie kijken en gamen op de Xbox, Nintendo of Playstation is ook een digitale hobby. Gelukkig zijn er heel veel analoge hobby’s om uit te kiezen. Ik zet er een paar op een rij.

Bordspelletjes spelen

Okay, dit is een analoge hobby die je niet altijd alleen kan doen. Maar dat maakt het wel extra gezellig. Ruim de eettafel af en zet een stapel spelletjes neer om te spelen met vrienden of het gezin. Er zijn heel veel verschillende bordspellen te koop in spellenwinkels die net even wat uitdagender zijn dan Monopoly en Kolonisten van Catan. Maar ook dat is gezellig om te doen met elkaar. Tijdens het spelen van spelletjes heb je ook meer sociaal contact met elkaar. Even lekker kletsen en lachen met elkaar doet een mens goed.

Kleuren voor volwassenen

Jawel, deze analoge hobby kwam een aantal jaren geleden ineens opzetten. In plaats van meekleuren met mijn neefjes (al is een Cars kleurplaat natuurlijk ook net zo leuk om in te kleuren) in hun kleurboeken, kwamen er ineens boeken voor mijzelf. Met kleinere vakjes en heel veel verschillende thema’s. Inmiddels heb ik een berenboekje, een Dory-boek (jawel), een dierenboek en een bloemenboek vol kleurplaten in huis. Kleuren is goed voor een mens. Het is een creatieve bezigheid waarbij je eigenlijk best tot rust komt. Eerder schreef ik al eens over kleuren op mijn blog:
Review: Dieren, een mindful kleurboek van Georgie Woolridge
Knutselen & handwerken tegen stress
.

Handwerken

Nu we het toch over handwerken hebben, ik hou van breien en haken. Ook dat is voor velen geen verrassing. Haken en breien kent weer een hele opkomst onder jonge vrouwen én mannen. In het begin is het lastig om alles onder de knie te krijgen, maar als je eenmaal bezig bent is het des te leuker om verschillende grote en kleine projectjes af te maken. Bovendien hoeven de materialen niet veel te kosten. Bij winkels als Action en Hema haal je voor weinig leuke breipennen en haaknaalden in verschillende kleuren in huis. En met een grote bol wol van Zeeman kom je al een heel eind. Borduren is ook een leuke handwerkhobby.

Diamond Painting

Een nieuw fenomeen dat door vele al is opgepakt: Diamond Painting. Dit is een soort schilderen op nummer (overigens ook heel leuk om te doen), maar dan met gekleurde mini mozaïek tegeltjes. Het vel waar de afbeelding opstaat is zelfklevend. Je hoeft dus eigenlijk alleen maar in opperste concentratie de, aan een kant platte, diamantkralen op de juiste plaats te leggen. Het resultaat is een glinsterend schilderij. Er zijn zeer veel leuke afbeeldingen verkrijgbaar van natuurlijke taferelen met dolfijnen en paarden tot aan filmiconen van Star Wars en Disney.

Handlettering

Nog zo een nieuw fenomeen: handlettering. Handlettering is eigenlijk een Engelse, meer hippe benaming voor kalligraferen. Met inkt en speciale stiften of pennen teken je met de hand verschillende letters op papier. Wil je eerst oefenen? Geen probleem. Er zijn bij winkels als Pipoos, Bruna en de Boekenvoordeel verschillende boeken verkrijgbaar met schrijflessen. Eenmaal onder de knie, schrijf je zelf de mooiste kaarten en teken je leuke boodschappen in schriften. Handlettering wordt ook veel gebruikt bij het maken van een Bullet journal; je eigen persoonlijke agenda. Eerder dit jaar schreef ik een Schrijfcoach artikel over het schrijven van een reisverhaal, waar het Bullet journal ook in voorkwam:
Tips voor het schrijven van een reisverhaal.

Zelf schrijven

Als je dan toch bezig bent met handlettering en een Bullet journal dan kun je ook zelf schrijven. Schrijf in je journal op wat je hebt gedaan die dag. Of maak een gedichtje over wat je hebt gezien op de fiets. Ook leuk is het om een verhaal te schrijven. Mocht je niet weten waar je moet beginnen? Dan kan ik als Schrijfcoach vast wel een steentje bijdragen. Meestal gebeurt dat ook analoog, met een kop koffie in een leuke koffiebar.

Heb jij analoge hobby’s? Laat ze eens in de comments achter. Misschien vind ik zo ook wel weer een nieuwe hobby.

1 opmerking:

  1. Leuk artikel! Een aantal van mijn analoge hobby's heb je noemt: kleuren, schrijven en handlettering. Wat ik ook leuk vind om te doen, maar waar ik me geen rust voor gun is scrapbooking en strijkkralen. En natuurlijk lezen van boeken en tijdschriften

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.