donderdag 6 oktober 2016

Review: maak je eigen fotoboek met Saal Digital

Fotograferen is een van mijn hobby’s en ook voor mijn blog maak ik de meeste foto’s zelf. De ene keer met mijn digitale spiegelreflexcamera, de andere keer met mijn mobiel en soms met een kleine, zogeheten point-and-click camera. Ik vond het als kind zijnde al zo leuk om foto’s te maken. Daarna met je rolletje (jaja) naar de Dixons of Hema om deze te laten ontwikkelen en afdrukken. Kon ik echt niet wachten dan had ik binnen een uur mijn foto’s al in handen. Leuk om in te plakken of mee te scrapbooken. In dit digitale tijdperk echter slaan we onze foto’s op, op een externe harde schijf of op de computer. We delen er eens een paar op Facebook of Instagram en vaak houdt het daarbij op. En dat is zonde, want er zijn gewoon foto’s waar je meer mee zou moeten doen. Ideeën hiervoor gaf ik al eerder in augustus in het artikel: Doe meer met je vakantiefoto’s. En omdat ik geloof dat ik dan ook de daad eens bij het woord moest voegen, heb ik ook meer met mijn foto’s gedaan: ik heb bij Saal-Digital.nl een fotoboek gemaakt! (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Makkelijke software
Ik heb vaker digitale fotoboeken gemaakt en dan heb je natuurlijk zo je verwachtingen van een software programma. Voor mij is het vooral belangrijk dat je snel en gemakkelijk het boek kunt maken. Dus zonder al te veel muisklikken. Mijn laptop is niet zo groot (formaat notebook) en vaak vallen er dan dingetjes weg op de pagina, zoals menu items. Gelukkig was dat bij de software van Saal Digital niet het geval. De software installeert gemakkelijk en is zeer gebruiksvriendelijk. Je kunt kiezen voor sjablonen, maar ook de pagina geheel naar eigen inzicht invullen. Ik heb voor het laatste gekozen, omdat ik dat gewoon leuker vond. Het toevoegen van tekst is net zo simpel als typen in Word. Het leukste aan het boek maken vond ik dat je de speelse kaders gemakkelijk kon vinden om zo je foto’s net een beetje verrassender te maken. Wat software betreft: prima!

En toen was het wachten…
Het kan altijd gebeuren dat – hoewel er op de website staat dat de levertijd tussen twee en vijf werkdagen wordt beloofd – je fotoboek langer op zich laat wachten dan je zou willen. Dat was helaas ook het geval voor mij. Na een week te hebben gewacht, heb ik aan de bel getrokken. Helaas was de Chat van Saal Digital op dat moment steeds offline, waardoor ik mijn vraag per e-mail moest stellen. Een dag later kreeg ik antwoord dat men er naar ging kijken en ik spoedig antwoord zou krijgen. Helaas kan het bedrijf op het gebied van klantenservice nog wel verbeteren, want ik kreeg pas een week later te horen dat er problemen waren geweest met het produceren van mijn fotoboek en dat deze er nu spoedig aan kwam. Overigens is mij vertelt dat de Chat nu wel dagelijks bemand is, dus dat is weer een plus punt.

Goed verpakte, mooie kwaliteit
Natuurlijk kon ik niet wachten totdat mijn boek zou arriveren! Mijn boek had ik de naam Reflections gegeven, omdat ik graag weerspiegelingen in water fotografeer. Overigens zijn weerspiegelingen in water altijd lastig af te drukken. Het boek dat ik in handen kreeg (ik had een groot formaat gekozen, vierkant met een harde kaft) zat stevig ingepakt in karton en ook nog eens in een beschermende hoes. De foto’s zijn prachtig afgedrukt. Het glanzende fotopapier brengt de foto’s echt tot leven en de weerspiegelingen in het water zien er heel mooi uit. Ja, daar ben ik zeker tevreden mee. Ik had ook gekozen voor papier dat mooi plat zou komen te liggen, zodat je op ieder gewenst punt een foto over twee pagina’s kon afbeelden. En ja… dat is echt heel mooi!




Echt tevreden
Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Reflections fotoboek vol dierentuin- en vakantieplaatjes. De software is echt heel gemakkelijk en je kunt snel alle verschillende mogelijkheden terugvinden en toepassen. De afwerking is top: de pagina’s liggen echt plat, je kan ook foto’s aan de binnenzijdes van de kaft plaatsen en het glanzende papier brengt de foto’s helemaal tot leven. Ondanks dat ik langer moest wachten op mijn boek ben ik toch echt tevreden over het resultaat. Een aanrader!




Tips bij het maken van een digitaal fotoboek
- Maak van tevoren een mapje aan op de computer met de daarin vooraf geselecteerde foto’s;
- Controleer of alle foto’s scherp zijn, ook wanneer je deze uitvergroot;
- Zorg ervoor dat je foto’s hebt om achtergronden mee te maken;
- Ga er lekker voor zitten en heb plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.