woensdag 12 september 2018

Anoniem op de foto in DierenPark Amersfoort

O wat is het toch heerlijk om foto’s te maken in de dierentuin. Ik kan er echt helemaal van genieten als ik die ene perfecte foto van een olifant of leeuw heb gemaakt. De kleuren zijn goed, de belichting is prachtig en het onderwerp staat er prima op. Echter is het soms lastig – vooral op heel drukke dagen – om geen vreemde mensen op je foto te zetten. Toch als ik heel erg tevreden ben over mijn foto en ik kan de mensen er niet uit knippen, zet ik deze gewoon op Facebook en Instagram. En wellicht hier op mijn blog, als het tenminste past bij een artikel. Maar zijn die andere mensen daar eigenlijk wel zo blij mee dat ze zomaar op social media worden gedeeld? Met de vernieuwde privacy wet zou ik eigenlijk toestemming moeten hebben voor het delen van een ander op mijn social media kanalen. En het is een hele kluif om ter plekke toestemming aan iedereen te vragen. Maar… DierenPark Amersfoort heeft daar iets op gevonden! (foto: Berry de Nijs/Writing Berries – DierenPark Amersfoort, 2018)

Pilot met dinomaskers

DierenPark Amersfoort kreeg veel vragen van bezoekers over de privacy, want niet iedereen wil zomaar op de foto’s van andere bezoekers staan. Ook vragen ze wat ze zelf kunnen doen om niet herkenbaar in beeld te verschijnen. Daarom kwamen ze deze week met een ludiek plan: zet een dinomasker op als je niet op andermans foto’s wil verschijnen. De maskers zijn te leen bij de ingang en na je dagje uit breng je ze weer terug. De keuze voor de maskers is niet toevallig: de stoere dinoprints passen zeer goed bij het park. En veel kinderen en volwassenen hebben er al gebruik van gemaakt. DierenPark Amersfoort is de eerste dierentuin die dit idee doorvoert. Deze week is het nog een pilot. Dat wil zeggen dat het park hierna gaat evalueren of er echt behoefte aan is en hoe er op gereageerd wordt. Is het een succes dan wordt het waarschijnlijk vanaf de herfstvakantie voor vast ingevoerd. Een goed moment, want dan beginnen de Dinoweken weer. En met zoveel loslopende dino’s in het park, wordt het nog leuker.

foto's: DierenPark Amersfoort

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.