maandag 30 juli 2018

Dagje uit naar… zee

Ik hou van de zee. Als ik de golven op de branding hoor rollen, de wind aan mijn haren trekt, de zeemeeuwen krijsen, het zand mijn voeten omhult… dan ben ik thuis. Als ik met mijn voeten in het water sta en de zee mij met zijn zuigkracht langzaam ingraaft, dan verdwijnt even alles om mij heen. Dan bestaan alleen ik en het water… En daarom ga ik graag een dagje uit naar zee. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries – kust bij Den Helder)

De Noordzee

De Noordzee is eigenlijk een randzee van de Atlantische Oceaan. Wij delen de Noordzee met Engeland, België, Schotland, Duitsland, Denemarken, een stukje Frankrijk en Noorwegen. De Noordzee is op gemiddeld 50 tot 94 meter diep (op een geul na bij Noorwegen die zo een 700 meter diep is). Heel bijzonder is de Doggersbank. Deze grote zandbank in het midden van de Noordzee en het is een schatkamer voor geologen. Op en in het zand van de Doggersbank zijn namelijk beenderen van mammoeten gevonden. Als je weet dat een groot deel van de Noordzee bevroren was in de ijstijden, is dat best logisch. Ook konden mammoeten – net als olifanten – gewoon zwemmen. Een andere grote bank in de Noordzee is de Klaverbank, een grindbank dat ooit een rivierbedding moet zijn geweest. In de Noordzee wonen heel veel vissen, zoals roggen en haaien. Er zwemmen ook vaak dolfijnen (denk bijvoorbeeld aan bruinvissen) en zeehonden. Soms kom je een walvis op trektocht tegen. Er is veel alg en kelp in zee te vinden, evenals diverse schelpdieren.


Schelpjes zoeken bij Julianadorp – Hondenpootjes op het strand van De Koog

353 kilometer kustlijn

De Noordzeekust is maar liefst 353 kilometer lang! In totaal hebben we in Nederland 523 kilometer kust als je ook de Westerschelde- en Waddenstranden meetelt, deze zijn dus goed voor 170 kilometer kustlijn. Dat zijn heel wat stranden om uit te kiezen. Het ene strand is toeristischer dan het andere strand. Ook zijn er nog heel veel stille plekjes te vinden, waar bijna niemand komt. Op veel plekken mag de hond lekker mee en op andere helemaal niet. Een ding is zeker: met mooi weer gaan we graag naar het strand.


Zandvoort aan Zee – Castricum aan Zee

Populaire Nederlandse badplaatsen

Nederland heeft een aantal populaire badplaatsen. De Koog op Texel bijvoorbeeld, maar ook Scheveningen, Zandvoort aan Zee en Bloemendaal zijn zeer populair. Ook Callantsoog in Noord-Holland is dankzij zijn gemakkelijke strandopgang een plek waar veel mensen graag naar toe gaan. En wat dacht je van Cadzand, Zoutelande (zeer veel zonuren) en Renesse? Als kind ben ik altijd veel in Callantsoog geweest, de laatste jaren vooral langs de kust van Texel. Scheveningen is altijd lekker druk. Zoek je een mix van hippe strandtenten en een gemoedelijke sfeer, dan is Zandvoort ook zeker een aanrader met zijn zeer lange boulevard.


Scheveningen – De Koog

Ruim je rommel op

Een dagje strand kan in mijn ogen alleen verpest worden als je een kwallenbeet op loopt (zeer pijnlijk) en als je je voet openhaalt aan iemands weggegooide bier- of frisdrankblikje. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat zo een groot natuurgebied zo ontzettend vervuilt wordt door ons mensen. Om de Noordzee (en al het zeeleven) en het strand te beschermen is het zeer belangrijk dat het strand schoon blijft. Het weggooien van je eigen rommel moet toch niet zo lastig zijn. In de badplaatsen staan genoeg vuilniscontainers om ijspapiertjes en lege flesjes in te gooien. Neem eens een vuilniszakje mee in je strandtas en verzamel hier al je troep in. Rook je? Laat dan je sigarettenpeuken niet achter in het zand. Kleine kinderen spelen in dit zand en bovendien neemt het zand alle schadelijke stoffen uit de peuk op, waardoor het strand ook niet bijster schoon blijft. Bij Action of Xenos zijn asbakjes te koop met een deksel. Zo kan je as niet wegwaaien en verdwijnt je sigarettenpeuk later in de prullenbak. Zoals het hoort. Want thuis gooi je toch ook niet je sigaret of vuilnis op de grond?


Gevonden op het strand van Castricum (links) en Texel (rechts)

Boskalis Beach Cleanup Tour 2018

Aankomende woensdag gaat hij weer van start, de Boskalis Beach Cleanup Tour 2018, een initiatief van Stichting De Noordzee, het goede doel van vorige week. In 15 dagen tijd wordt het gehele strand vanaf Schiermonnikoog en Cadzand tot aan Zandvoort opgeruimd. Er wordt vanuit het noorden en het zuiden naar elkaar toegewerkt. Jaarlijks levert dat een hele grote stapel vuilnis op. Onder de vondsten zitten veel sigaretten, blikjes, plastic flesjes, visnetten, lintjes van ballonnen en lege drinkpakjes. Ik heb eens meegedaan met een cleanup in 2013 op het strand van Castricum. Een echte aanrader, zo werd ik mij ook meer bewust van de troep die we laten slingeren in de natuur. Wil je ook meelopen? Check dan de website: BeachCleanupTour.nl.


Met de hond aan zee: links 2009 Julianadorp, rechts 2015 De Koog, Texel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.