vrijdag 5 april 2024

Uitgelicht Amandelbloesem Vincent van Gogh

Dit is voor mij een van de mooiste schilderijen van Vincent van Gogh. Ik hou van bloemen en het voorjaar. Bloesem aan bomen heb ik al van kinds af aan iets magisch vinden hebben. Nu nog sta ik stil voor kale takken waar dan dikke bollen van roze of witte bloemetjes aan prijken. Als ik bloesem fotografeer, dan doe ik dat meestal van onder naar boven, zodat die strakblauwe lentelucht de bloemen er nog mooier uit laten zien. En toen stond ik oog in oog met Amandelbloesem van Vincent van Gogh en ik voelde de connectie. De kale grillige takken die een eigen weg lijken te leiden, de delicate bloesem in wit met een vleugje roze en die strakke blauwe achtergrond… Het is voor mij een van de mooiste schilderijen van Vincent. Helemaal toen ik vorig jaar het verhaal erachter leerde. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Voor zijn neefje

Vorig jaar bezocht ik de jubileumtentoonstelling Kiezen voor Vincent, waarbij de familie van de kunstschilder centraal stond. Want de steun van zijn familie is altijd heel belangrijk geweest. Op het moment dat broer Theo en zijn vrouw een zoon kregen, die zij Vincent noemden, schilderde de nu kersverse oom een kraamcadeau voor de babykamer: Amandelbloesem. Niet wetende dat het dus van de oprichter van het Van Gogh Museum zou blijken te zijn.

Nieuw leven

Amandelbloesem staat voor een nieuw leven, omdat de amandelboom al zeer vroeg in het voorjaar in bloei staat. Een treffend onderwerp om dus als kraamcadeau te geven. De manier waarop Vincent dit schilderij heeft vormgegeven, lijkt een beetje Japans, met die scherpe omlijningen en de plaatsing van de takken op het canvas. Dat klopt ook, want hij liet zich voor dit schilderij inspireren door de Japanse prentkunst. Natuurlijk zou Vincent, Vincent niet zijn als hij er niet zijn eigen draai aan zou hebben gegeven. Want het is en blijft in zijn kenmerkende stijl geschilderd.

Vaste collectie

Amandelbloesem is opgenomen in de vaste collectie van het Van Gogh Museum in Amsterdam. Het werk uit 1890 is geschilderd in Saint-Rémy-de-Provence en verzonden naar Parijs waar het lang in de kamer van de zoon van Theo en Jo heeft gehangen. Op 10 juli 1962 vertrouwt Vincent Willem van Gogh zijn Amandelbloesem toe aan de Vincent van Gogh Stichting. Vervolgens is het in permanent bruikleen gegeven aan het Van Gogh Museum. Soms wordt het werk uitgeleend voor tentoonstellingen aan musea in binnen- en buitenland, of wordt het verwerkt in een tentoonstelling binnen het museum zelf. Het is in ieder geval een aanrader om het met eigen ogen te gaan bekijken. Voor meer informatie en tickets ga je naar VanGoghMuseum.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.