maandag 21 augustus 2023

Hond Gezond 5 tips voor het geven van medicijnen

Mijn harige vriendje is inmiddels 11 jaar oud en hoewel ik daar niet helemaal aan wil, betekent het wel dat hij op leeftijd begint te raken. Zijn gezondheid is mijn alles en ik wil ook graag dat hij nog even een flink aantal jaartjes bij mij blijft. Bij de dierenarts is onlangs geconstateerd dat hij een trage schildklierwerking heeft. Dat is zeker niet levensbedreigend, maar zit wel zijn stofwisseling in de weg. Daarom krijgt hij al een tijdje medicijnen om alles weer in balans te brengen. Het geven van pilletjes is niet altijd even gemakkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Ik deel graag verschillende tips voor het geven van medicijnen aan je hond die ik, dankzij de vele lieverds die ik heb mogen hebben, zelf ervaren heb. Hou er rekening mee: de ene hond is de andere niet. Wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

1. Gewoon 'zo'

Het is altijd goed om te proberen of je hond de pilletjes zo van je aanneemt en opeet of doorslikt. Op veel hondenmedicatie staat immers dat het gaat om 'smakelijke tabletten'. Mocht je hond erin trappen en het pilletje voor een snoepje aanzien, dan zou ik de medicijnen gewoon zonder poespas geven.

2. Met een snoepje

Mijn favoriete methode bij mijn huidige hondje is het pilletje eerst te geven, met de belofte van een snackje of snoepje. De kleine zakjes met snoepjes van Edgar & Cooper vindt hij heerlijk, waardoor hij snel en gemakkelijk zijn pilletjes slikt. Ik leg deze wel eerst op zijn tong, aai zijn snoet en keeltje zodat hij ze doorslikt en stop er dan snel een lekkertje achteraan.

3. In iets lekkers

Soms heeft je hond een beetje extra overredingskracht nodig om een pilletje in te nemen. Zo had ik een hondje die ik echt moest foppen met een stukje leverworst. In een stukje verstopte ik het pilletje en gaf dit stukje tussen twee gewone stukjes door. Negen van de tien keer had dit succes, maar soms 'floepte' het pilletje gewoon uit zijn mond op de grond... De leverworst werd natuurlijk niet verspild. Er zijn overigens ook speciale koekjes te koop waar je een tabletje in kan verstoppen. Vraag er maar eens naar bij je dierenspeciaalzaak. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.

4. In de bek stoppen

Als je hond echt medicijnen moet slikken en je zo zalig tegenwerkt dat het met foppen en de belofte van iets lekkers echt niet gaat... dan kun je het altijd nog met de hand in zijn of haar bekkie stoppen. Dit is niet altijd even makkelijk, vooral wanneer de kaken op elkaar gaan, dan kan dit best een karwei zijn. Mijn ervaring is dat je het beste een pilletje achterop de tong kan leggen en dan de mond te sluiten, zodat je hond moet slikken. Doe dit altijd met liefde en beleid, zodat je hond leert dat het erbij hoort, maar dat het niet stressvol hoeft te zijn.

5. Vraag om een alternatief

Heb je alles geprobeerd en kom je er echt niet uit, dan kun je altijd je dierenarts nog vragen of er een alternatief is. Misschien is er wel een vloeibare variant van een zelfde medicijn. Wellicht heeft de dierenarts nog een andere tip om een medicijn aan je hond te geven.

Algemene tips

Wanneer je je hond een medicijn moet geven, is het belangrijk om je tijd te nemen. Doe het niet als je haast hebt, want geheid dat het dan niet lukt. Door de wederzijdse frustratie, zullen jullie er beide niet gelukkig van worden, waardoor het de volgende keer weer niet lukt. Was ook altijd je handen voor en na het geven van medicatie. En maak er een leuk ritueel van op regelmatige tijden. Als jij net doet alsof het superleuk is, dan zal je hond dat van je overnemen, waardoor het allemaal niet zo moeilijk meer is.

Heb jij nog een tip voor het toedienen van een pilletje? Laat een reactie achter onder dit artikel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.