zaterdag 13 augustus 2022

Nu te zien in Zandvoort: Max in Car Toon & Car Art

In het eerste weekend van september strijkt de Formule 1 weer neer in Zandvoort aan Zee. Overal hangen al finishvlaggetjes in de straten, het reuzenrad staat aan de boulevard en er worden veel voorbereidingen getroffen om er weer een mooi racefeest van te maken. Zandvoort Beyond is het side events programma van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix en presenteert CAR ART én een fantastisch leuke tentoonstelling van tekenaar Toon van Driel in het Zandvoorts Museum genaamd Max in Car Toon. Gisteren nam ik een kijkje in de bruisende kustplaats om al dit moois te gaan bekijken. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Max in Car Toon

Toon van Driel, wie kent hem niet? FC Knudde, Stamgasten, strips met André van Duin in de hoofdrol… hij tekent het allemaal op zijn eigenzinnige, zeer grappige wijze. Toon werd in 1945 geboren in Amsterdam en in 1973 ontstond FC Knudde. De perikelen van een voetbalclub die er weinig van bakt, werd door het publiek groots ontvangen. ‘Tikkie terug, Jaap,’ riep keeper Dirk nog wel eens om dan een eigen goal om zijn oren te ontvangen. In het AD staat iedere dag een stripje van Toon waarbij hij op hilarische wijze met een kritische blik sportgebeurtenissen de revue laat passeren. Max Verstappen (maar ook vader Jos) zijn in veel stripjes voorbij gekomen. Voor de tentoonstelling Max in Car Toon gaat Toon tot de Max (en erover). ‘Toen Max wereldkampioen werd, brak ik de tent af,’ aldus Toon zelf. De tekenaar heeft 16 jaar lang in Zandvoort aan Zee gewoond en daarom was het logisch dat het Zandvoorts Museum hem vroeg om een tentoonstelling over Max Verstappen te tekenen. ‘Eerst zag ik er vreselijk tegenop. Ik liet het waaien. Dat lukt in Zandvoort wel. Tot ik niet meer terug kon. Ik moest nu een race rijden, wist ik, want ik lag op achterstand en had zeker geen pole. Gelukkig haalde ik meteen bij de start mezelf in. Ik was m'n eigen DRS, ging door roeien en ruiten. Kon niet stoppen en maakte er ongevraagd plankend grote platen bij. Ik had een goed team om me heen. Toen ik als eerste onder mijn geblokte vlag doorging, schreeuwde ik net als Max; YEEEEEESSSSSSSSS!!!!! Ik had mijn race gewonnen! Ik ben krankjorum trots op Max, op Jos en stiekem toch ook wel op mijn werk.’ Ook had Toon nog een cadeautje voor Jan Lammers (racelegende en baas van de Dutch Grand Prix): een eigen strip!


Max door de ogen van Toon

In 23 stripjes en 2 grote muurschilderingen komt het leven van Max Verstappen voorbij, geïnterpreteerd door Toon van Driel. De eerste woordjes (Box, Box), de uitleg van onder- en bovenstuur, de relatie met Jos… alles komt voorbij. O en er mag hardop gelachen worden, nagedacht en goed gekeken, want er gebeurt meer in de plaatjes dan je soms denkt. Is het alleen leuk voor de raceliefhebber? Natuurlijk niet! Een beetje kennis van de sport en Max is wel gewenst, maar in een kustplaats als Zandvoort is er altijd wel iemand die je daar bij kan helpen. Ik vond alle stripjes leuk, maar het hardst moest ik lachten om het racershartje van stripje 1, de trapauto en stripje 22. O en de twee grote tekeningen? Daar blijf je naar kijken! De tentoonstelling is te zien tot en met 9 oktober, dus pak lekker de trein naar Zandvoort en combineer een dagje strand met deze superleuke, vrolijke en grappige tentoonstelling in het Zandvoorts Museum.


CAR ART

In het Zandvoorts Museum, het Raadhuis en langs de boulevard van Zandvoort is nog meer te zien rondom de Dutch Grand Prix. Zo vind je details van de cartoons van Toon op grote borden langs zee. Daarnaast vind je aan de boulevard diverse sculpturen die behoren tot de tentoonstelling CAR ART. Car Art is precies dat: auto kunst. Zo staat er in het Raadhuis een levensgroot paard gemaakt van autobanden en vind je er een serie tekeningen die ieder onderdeel van de auto even groot en dus even belangrijk maakt. In het Zandvoorts Museum vind je een autootje vol borduursels, maar ook een ziekenwagentje en een kart beplakt met kleine autootjes. En aan de boulevard vind je nog veel meer fantastische werken. Waaronder een beschilderde BMW, een stier en een autootje van pluche. Het is kunst met een knipoog en soms een beeldend commentaar op de Formule 1. De kunst in het Raadhuis is te zien tot en met 9 oktober, de buitententoonstelling op het Burgemeester van Fenemaplein aan de Boulevard tot en met 4 september aanstaande. Het is echt schitterend om te zien en je wandelt er zo langs als je van de trein bijvoorbeeld over de boulevard flaneert.


Zandvoort Beyond

Zandvoort Beyond is hét Side Events programma waarmee de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix niet alleen gevierd wordt op het Circuit, maar ook in Zandvoort én in de regio zelf. De organisatie biedt een breed programma aan, waar Max in Car Toon en Car Art onderdeel van uitmaken. Wil je meer weten over deze evenementen kijk op de websites van:
het Zandvoorts Museum;
Pop-Up Museum Het Raadhuis;
Zandvoort Beyond.
Hier vind je tevens informatie over openingstijden, prijzen, tickets en meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.