maandag 20 augustus 2018

Hond Gezond: socializen

Honden zijn echte groepsdieren. En het is heel leuk om ze samen met andere honden te zien spelen. Soms kan de kennismaking een beetje spannend zijn. De ene hond vind het hartstikke leuk om een nieuw kameraadje te ontmoeten, de ander moet er wat minder van hebben als er een (grote) hond op hem af komt denderen. Wat dat aan gaat zijn het soms net kleine kinderen: de een bijt meteen van zich af, de ander kruipt verlegen achter je benen weg en weer een ander vindt het zo leuk dat ze meteen achter elkaar wegrennen. Socializen is goed voor je hond – mits hij of zij er niet bloednerveus van wordt – want het is gezellig, ze leren beter met elkaar omgaan en het versterkt het roedel gevoel. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Straal vertrouwen uit

Het is goed om je hond te leren omgaan met andere honden (en mensen), zodat ze meer zelfvertrouwen krijgen als je met ze in nieuwe situaties komt. Het is wel belangrijk dat jezelf ook veel vertrouwen hebt in je hond en de andere honden om je heen. Uit gedragsonderzoek blijkt namelijk dat veel baasjes die zelf angstig zijn op het moment dat de hond een andere hond ontmoet, de hond dit gedrag gaat kopiëren. Dat kan leiden tot bijtincidenten en slecht sociaal gedrag. En dat wil je natuurlijk niet. Daarom is het aan te raden om bijvoorbeeld met je hond op cursus te gaan. Tijdens deze cursussen komen honden met elkaar in aanraking op een veilige, omheinde plek. En er is altijd een vakkundige dierenleider in de buurt om te helpen met socializen.

De riemendans

Honden mogen in de stad bijna nergens loslopen. Dat kan met socializen nog wel eens lastig zijn. Zo zit ik regelmatig met de riemen van andere baasjes in de knoop als mijn rakker weer een nieuw vriendje heeft gevonden. En net als je alles uit elkaar gedraaid hebt, draaien die schatjes weer de andere kant op. Ik vind het niet zo erg, want het levert vaak een grappig moment op tijdens het uitlaten. Wil je de riemendans voorkomen, ga dan naar een losloopgebied of hondenspeelveld. Bij mij in Utrecht bijvoorbeeld mag mijn hond loslopen in het Noorderbos (natuurgebied achter de Gageldijk). Ruimte zat om in alle veiligheid lekker te spelen.

Let goed op de reactie van je hond

Niet iedere hond is ervan gediend om andere honden te ontmoeten. Dat ligt aan het karakter van de hond en ik vind dat je dat moet respecteren. Zo voorkom je ook angstige bijtincidenten en stress bij je lieve vriend. Voor deze rakker had ik een Maltezer leeuw met een triest verleden. Hij vertrouwde mij het meeste en wilde niet graag socializen met andere honden, omdat hij dat gewoon niet leuk vond. Ik moest buiten vaak uitleggen waarom ik niet wilde dat een hond naar ons toe kwam. Helaas stuitte ik vaak op onbegrip en dat leverde veel stress op voor mijn hondje. Ik scande daarom altijd de omgeving en als ik een andere hond zag ging ik uit bescherming met de mijne de andere kant op. Natuurlijk weet je niet of je hond het wel al dan niet leuk vindt met andere honden als je het niet eerst probeert. Let daarbij wel goed op het gedrag van je vriendje. Wil je hond echt niet dat er een andere hond bij hem in de buurt komt, neem dan afstand. Dat is veel beter voor je hond.

Lekker erop uit met mijn hond

Mijn hond nu heeft geen triest verleden en hij vertrouwt ons blindelings. Hem kon ik wel meteen overal mee naar toe nemen, wat ik ook gedaan heb. Als kleine pup bezocht hij samen met mij al DierenPark Amersfoort en Ouwehands Dierenpark – de twee grote dierentuinen in Nederland waar honden aan de riem welkom zijn. Hij keek zijn oogjes uit, snuffelde er op los en viel in de auto na al die indrukken in slaap. Nog gaat hij mee naar de dierentuin waar hij vooral interesse heeft voor de stokstaartjes en het liefst voorbij sluipt aan het leeuwen- en tijgerverblijf. En het is een goede plek om door veel kinderen geaaid te worden en met andere honden te spelen. Ook op de dagelijkse wandelingen komt hij heel wat vriendjes tegen. Zo gezellig! En hebben ze geen zin, dan is het ook goed. Want ook dat hoort bij socializen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.