maandag 2 februari 2015

Welk verhaal schuilt er in jou?

Ik hou ervan om verhalen te vertellen. Dit verhaal kan een artikel zijn, een gedicht, een kort verhaal, een fabel of een roman. In 2006 presenteerde ik met trots mijn eerste echte roman Dance SoulBlues. Deze is tot stand gekomen met behulp van mijn fantasie, een portie schrijverslust en een schrijfcoach. Want zonder coach zie je soms door de letterbrij het verhaal niet meer. Tijdens vele workshops fungeerde niet alleen de workshopleider als coach, ook je medecursisten hielpen zo goed als mogelijk mee. En dat gold ook voor mij naar mijn collega’s toe. Eng? Ja, iedere keer weer. Maar ik weet zeker dat ik zonder coach nog steeds bezig was geweest met het zoeken naar mijn doelgroep, thema’s en uiteindelijke verhaal.


Coaching
Dit inspireerde mij zo dat ik na de cursus en nu als onderdeel van Writing Berries werk als schrijfcoach voor iedereen die iets doet met schrijven en zichzelf zou willen verbeteren. Bij coaching moet je niet denken aan een eindredacteur of een juf die met een rode pen door je tekst heen streept en krast – al zal ik zeker ook kijken naar spel- en stijlfoutjes – maar aan een klankbord die je zal helpen het ware verhaal in jou naar boven te halen. Zo zal ik vragen stellen als er voor mij iets niet duidelijk is, zodat je zelf kunt nadenken over de juiste oplossing. Maar ook zal ik je handvatten geven om verder te gaan met je artikel, verhaal of scriptie. Denk hierbij aan hulp bij karakterontwikkeling, ideeën voor de opbouw en hulp bij het overzichtelijk maken van informatie.

Gelezen worden
Of je nu louter zakelijke teksten schrijft, een blog bijhoudt of een verhaal wil maken één ding is belangrijk: je wil gelezen worden. En niet alleen dat, je wilt ook dat je tekst begrijpelijk is, dat men niet na één alinea afhaakt en onthoudt wat er is gelezen. Soms kan het omdraaien van een zin of een woord de leesbaarheid van een tekst aanzienlijk vergroten. De oplossing kan soms heel simpel zijn, maar – en dat weet ik maar al te goed – is soms moeilijk te ontdekken als je zelf helemaal verwikkeld bent in de materie van je tekst. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat jouw stijl naar voren komt in de tekst. Het is jouw verhaal, dus ook in jouw stijl geschreven. Zo breng je je lezers ook dichterbij jou als auteur.

Met een kopje koffie
Coaching kan op diverse manieren. Vaak kan het per e-mail, waarbij je teksten naar mij toestuurt en ik ze met suggesties, vragen en kanttekeningen weer aan je retourneert. Maar het kan natuurlijk ook persoonlijk, met een kopje koffie erbij in een gezellig koffietentje. Ook mag je mij – zodra we in het schrijfcoachproces zijn beland – telefonisch bestoken met prangende vragen. Bijvoorbeeld door een belletje te plegen of een tekstberichtje te sturen.

Contact
Schrijf je artikelen en wil je kijken of je je stijl kunt verbeteren? Kom maar op! Ben je bezig met een verhaal en nemen je karakters een loopje met je? Ik zet ze samen met jou weer op het juiste spoor. En ben je aan het afstuderen en wil je graag hulp ontvangen bij het schrijven van je scriptie, bijvoorbeeld voor de samenhang of logica van een hoofdstuk? Schroom niet en neem eens contact met mij op per e-mail. Ook voor het opvragen van een offerte.

Laat het verhaal in je los, met een schrijfcoach!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.