maandag 4 januari 2016

Nieuw jaar, nieuw begin!

Gelukkig Nieuwjaar! Vanaf deze plek wil ik al mijn lezers en volgers op social media een prachtig 2016 toewensen. Dat het maar een heel mooi jaar mag gaan worden waarin al je dromen (of in ieder geval een deel daarvan) uit gaan komen. Inmiddels zijn de oliebollen en appelflappen op en is het vandaag weer de eerste werkdag of schooldag voor velen van het nieuwe jaar. Tijd ook om met die goede voornemens (als je deze gemaakt hebt natuurlijk) aan de slag te gaan. Want deze Oud & Nieuw traditie is niet altijd even gemakkelijk. Deze week heb ik een Lekker in je vel-themaweek ingepland met tips om dit jaar goed te beginnen. Maar die wellicht ook wel helpen bij je goede voornemens. We trappen de week af met: tips om je goede voornemens te verwezenlijken. (foto:

Wie schrijft…
Het is een gouden regel bij het Klaverjassen: Wie schrijft die blijft. Ook als je studeert is het concreet opschrijven van samenvattingen een goed idee. Door iets op te schrijven grif je het als het ware in je geheugen en kun je het beter onthouden. Dat geldt zeer zeker ook voor het opschrijven van je goede voornemens. Net als in de Fit for Free reclame waarbij mensen hun sportdoelen op de muur schrijven. Hang een prikbord op in huis of plak met je favoriete magneet een briefje op de koelkast met daarop concreet je goede voornemens en waarom je deze hebt gemaakt.

Van voornemens naar doelen
Stoppen met roken, meer bewegen, afvallen, een studie oppakken, ‘nee’ leren zeggen… het zijn allemaal goede voornemens die gemaakt worden op Oudjaarsavond. Maar een goed voornemen behaal je pas als je deze ook omzet in een concreet doel. Zoals de oma in de Fit for Free reclame: haar goede voornemen is vast geweest meer sporten, maar haar doel? Dat is ‘de kleinkinderen bijhouden’. Met dat doel voor ogen is het gemakkelijker om jezelf iedere week (of twee keer per week) aan het sporten te krijgen. Waarom is je goede voornemen afvallen? Wat is het doel dat je wil bereiken? Wil je er extra mooi uitzien in je trouwjurk misschien of is het belangrijk voor je gezondheid. Schrijf dit dan op. Dat helpt.

Maak er geen obsessie van
Heel belangrijk bij het maken van goede voornemens en het stellen van doelen in je leven is dat je er geen obsessie van moet maken. Je kunt je meteen volop in een zwaar sportregime storten, maar hou je dat wel vol? En als je een week of twee eventjes stilstaat met het afvallen, weet dan dat het heel normaal is voor je lichaam om tussentijds weer even een balans te vinden na het verliezen van de kilo’s. Werk langzaam, zelfverzekerd en volle goede moed naar die doelen toe, zonder er een obsessie van te maken. Want zodra het een obsessie wordt ga je stressen en met stress haal je je doelen helemaal niet.

Maak tijd vrij
Twee keer (of meer, als je het hebt opgebouwd wellicht) in de week sporten kost tijd. Goed voor jezelf zorgen ook. Evenals een studie of ander voornemen dat je voor jezelf hebt gemaakt. Ruim daarom tijd in door letterlijk in je agenda een paar uur vrij te maken voor sport, ontspanning of studietijd. Schrijf dit ook gewoon in je agenda. Zo kun je niets dubbelboeken en weet iedereen dat je op die momenten niet beschikbaar bent – je hebt immers al een afspraak met jezelf in de agenda staan.

Hou het reëel
Tien kilo afvallen in twee weken? Misschien kan het wel, maar dat is niet goed voor je lichaam. Bovendien raak je waarschijnlijk alleen spiermassa kwijt wanneer je een crashdieet doet. En daarnaast is het zeer frustrerend als je jezelf bijna een eetstoornis lijnt en er gebeurt weinig met je lichaam. Hou daarom je doelen reëel en gun jezelf de tijd om je doelen te behalen. Het is heel normaal om gemiddeld één tot twee kilo per week af te vallen – in het begin kan het meer zijn, ben je bijna bij je streefgewicht dan wordt het minder. Wil je tien kilo afvallen dan zal je dat toch minstens over acht tot tien weken pas bereiken. Het goede voornemen ‘meer bewegen’ is er ook zo een: je kan wel meteen zes dagen in de week gaan trainen, maar als je lijf dat niet gewend is, dan hou je dat ook niet vol. Opbouwen is hierbij heel reëel. Kijk wat je kunt en voel je er lekker bij. Deel de weg naar je einddoel dus op in behapbare kleinere doelen en beloon jezelf als je een doel behaald hebt.

Evalueren & bijstellen
Stel: je bent zes weken verder en je bent pas vijf kilo afgevallen of pas drie keer naar de sportschool geweest. Dan kun je in de stress schieten. Niet doen. Neem even de tijd voor jezelf en evalueer je voortgang. Heb je misschien veel feestjes gehad? Deadlines op het werk? Voor je kindjes moeten zorgen? Er zijn altijd redenen waarom iets niet helemaal is gelopen zoals jij wil. Zet dit rustig op een rijtje en kijk of je je doelen misschien wat moet bijstellen. En misschien is het verstandig om hulp in te schakelen om je doelen te verwezenlijken.

Maak het leuk voor jezelf
Als je een tussendoel gehaald hebt, kun je jezelf best eens trakteren op iets leuks. Nieuwe kleren bijvoorbeeld of een gezellig uitje. Het is veel gemakkelijker om goede voornemens en de daarbij gestelde doelen te halen als je het leuk maakt voor jezelf.

Heel erg veel succes met je goede voornemens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef op reacties worden anonieme reacties op artikelen niet geplaatst.