woensdag 29 november 2023

Schrijfcoachtip Wel of niet werken met Chat GPT

Schrijven kan soms een hele opgave zijn. Voor zowel scripties als verhalen en artikelen. Soms zit je gewoon helemaal vast en weet je niet hoe je verder moet of heb je gewoonweg geen inspiratie. Of – en dat overkomt mij nog wel eens – als je een aantal artikelen over eenzelfde onderwerp schrijft en je weet even geen frisse invalshoek meer. Wat moet je dan doen? Er zijn veel tips die ik kan geven, zoals leg je werk weg en ga even wat anders doen. Maar heb je ook al aan Chat GPT gedacht voor inspiratie? (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Schrijven met een chatbot: niet doen

Er rust een taboe op schrijven met een chatbot, want laten we wel wezen; dat doe je niet als schrijver. Eerlijk gezegd ben ik het daar helemaal mee eens. Schrijven is een creatief proces en een chatbot maakt teksten en verhalen zonder enig gevoel. We willen natuurlijk menselijke teksten lezen. En als een opdrachtgever je vraagt een artikel te maken, dan ga je deze niet door een chatbot laten schrijven. Dat had die opdrachtgever dan ook zelf kunnen doen. Daarnaast put een AI tekstgenerator uit alle bronnen van het internet. Dus ook bronnen die het niet bij het rechte einde hebben. Hierdoor weet je niet altijd of een tekst dus klopt. Je zal de feiten moeten checken. Dat geldt overigens altijd als je bronnen gebruikt voor het schrijven van een tekst. Tot slot zou ik een AI tekstgenerator niet gebruiken voor het schrijven van verslagen of rapporten, omdat je daar zelf niets van leert. En dat is toch wel het doel van het maken van een verslag bijvoorbeeld. Er zijn veel redenen waarom het beter is om Chat GPT niet te gebruiken. Maar er is toch een reden waarom ik vind dat het best kan.

Inspiratie en unieke invalshoeken

Ja, ik beken, ik heb een Cha GPT account en het is best leuk om eens te kijken wat deze AI tekstgenerator voor je kan betekenen. De bronnen die deze vorm van open AI voor je kan aanboren, zijn namelijk eindeloos en kunnen veel gave en interessante invalshoeken en ideeƫn opleveren. Zo kom je tot ideeƫn die de inspiratie helpen stromen. Laatst schreef ik een aantal artikelen over eenzelfde onderwerp. Dan vraag ik de AI tekstgenerator gewoon of ik vijf invalshoeken voor het onderwerp kan krijgen. Je kan vragen om een bepaalde toon (zakelijk, informeel, grappig) en meer. Dankzij die invalshoeken kan ik weer beter research doen om tot unieke teksten te komen. Ideaal dus.

Wat zegt Chat GPT zelf

Voor dit artikel vroeg ik mijn chatbot: ‘Kan ik Chat GPT gebruiken als inspiratiebron voor teksten?’ En het antwoord luidde: ‘Ja, je kunt ChatGPT zeker gebruiken als inspiratiebron voor teksten. Het is echter belangrijk om te onthouden dat de gegenereerde inhoud gebaseerd is op de input die je hebt gegeven, en het is mogelijk dat de resultaten niet altijd accuraat, volledig of up-to-date zijn. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de informatie die ik verstrek gebaseerd is op gegevens tot mijn kennisdatum in januari 2022, en ik heb geen toegang tot realtime-informatie. Als je ChatGPT gebruikt voor inspiratie, is het een goed idee om de gegenereerde teksten te controleren en te verifiĆ«ren met betrouwbare bronnen, vooral als het gaat om kritieke of gevoelige informatie. Het is belangrijk om je eigen oordeel te gebruiken en geen blind vertrouwen te hebben in de gegenereerde inhoud. Houd er ook rekening mee dat het gebruik van ChatGPT is onderworpen aan de gebruiksvoorwaarden van het platform of de service waarmee je toegang hebt tot de GPT-3.5-modellen. Het is belangrijk om deze voorwaarden te lezen en te begrijpen voordat je de gegenereerde inhoud voor specifieke doeleinden gebruikt.’
Dat lijkt mij duidelijk toch?

Ere wie ere toekomt

Het kan best zo zijn dat je voor een opdracht of tekst over open AI een interview doet met Chat GPT. Dat is dan zelfs aanbevolen en leuk, want zo genereer je wel een toffe tekst. Deze mag je natuurlijk zeker zo overnemen. Let wel dat je er dan wel even bij zet dat de tekst tot stand is gekomen met Chat GPT. De AI bot heeft immers z’n best gedaan om je vragen goed te beantwoorden.

Tips voor werken met Chat GPT

Gebruik de open AI voor inspiratie. Je kan het programma best een tekst voor je laten schrijven, maar schrijf dit niet klakkeloos over. Doe research en schrijf in je eigen woorden het verslag, opstel, verhaal of artikel. Dit wordt namelijk van je verwacht door school, studie, werk, uitgevers en opdrachtgevers. Stel ze daarin niet teleur. Daarnaast is het goed om de chatbot duidelijke vragen te stellen, zodat je al een beetje kan sturen waar je naar zoekt. Zo was ik op zoek naar inspiratie voor een herfstartikel voor de rubriek Hond Gezond en daar vroeg ik ook duidelijk naar. Het artikel over pompoenen werd geĆÆnspireerd door Chat GPT, maar 100% geschreven door mij.

Leuk gereedschap voor schrijvers

Chat GPT of andere open AI chatbots zijn ideaal als gereedschap voor de schrijver. Wees niet bang om het te gebruiken, maar gebruik het vooral om op zoek te gaan naar inspiratie. Vooral als je even geen frisse invalshoek weet of vast zit in het proces, kan de bot je helpen weer op gang te komen. Hou wel het creatieve proces in eigen hand, laat je eigen klank door de woorden schemeren en schrijf in je eigen stijl. Door het op die manier te gebruiken, blijven alle teksten, verhalen en meer persoonlijk en menselijk. Veel van jezelf dus en een beetje van AI. Succes met schrijven.

Lees ook

Schrijfcoachtip Writers’ block over het omgaan met de blokkade die iedere auteur wel eens overkomt.
Schrijfcoachtip Ideeƫnboekjes over het noteren van ideetjes voor later.
Schrijfcoachtip … waar is mijn inspiratie! over het vinden van inspiratie in de gekste dingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.