woensdag 28 september 2022

Schrijfcoachtip … waar is mijn inspiratie!

Soms heb ik van die dagen dat ik vol goede moed begin en dan toch de eerste paar uur van mijn schrijfdag naar een lege pagina op mijn laptop zit te staren…


Dat is anders dan het hebben van writers’ block, waarbij de woorden gewoon niet komen. Dit heeft bij mij te maken met een gebrek aan inspiratie. Het gebeurt wel eens als ik lange dagen veel teksten geschreven heb (met briefings en vooraf bepaalde onderwerpen) dat ik daarna gewoon geen inspiratie meer heb om verder te gaan. Het creatieve vaatje is dan spreekwoordelijk leeg. Maar… niet getreurd. Er is iets aan te doen.
(foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Neem je verlies

Als het niet wil, dan wil het niet. Of het nu gaat om het schrijven van een verhaal, gedicht, blog of artikel; als het niet wil, dan wil het niet. Zelfs als er een deadline in je nek zit te hijgen, is het beter om alles even aan de kant te schuiven. Staren naar dat lege vel voor je helpt namelijk niet om inspiratie te vinden. Die inspiratie moet weer naar jou toe komen. Zit je met een deadline en denk je deze niet te gaan halen, dan kun je natuurlijk altijd je opdrachtgever om een verlenging vragen. Uit ervaring weet ik dat je eerlijkheid in veel gevallen wordt gewaardeerd.

Ga iets anders doen

Wist je dat inspiratie, zoals een creatieve invalshoek voor je tekst of een stukje dialoog voor je verhaal, overal te vinden is? Voor iedereen is dit proces natuurlijk anders. Wat voor mij werkt, werkt niet altijd voor een ander. Maar wat voor iedereen werkt, is geheel iets anders te gaan doen. Laat je opdracht, verhaal, gedicht of blog even los. Als het kan, ga dan fysiek bij je laptop vandaan. Doe een paar oefeningen, mediteer of neem de tijd voor een yoga-sessie, het kan allemaal. Kan of wil je dit niet, klik dan wel je tekstverwerkingsprogramma weg en ga iets anders doen op je laptop (foto’s bekijken bijvoorbeeld).

Naar buiten

Als ik mijn inspiratie niet kan vinden, dan loop ik even naar buiten. De ene keer doet een rondje met mijn hond wonderen, de andere keer een kop koffie, het zonnetje en mijn tuinstoel op het terras. Zelfs een stukje fietsen kan mij helpen om weer met een frisse blik naar een opdracht te laten kijken.

Doe iets creatiefs

Ik heb verschillende creatieve hobby’s, waaronder haken. Ik heb heel vaak een haakwerkje naast mijn laptop liggen om even mee aan de slag te gaan. Het tellen en het maken van dezelfde handeling helpt mij om weer de focus te vinden voor andere zaken, zoals een opdracht of verhaal. En soms helpt het mij om beter te kunnen beschrijven wat een van mijn personages vaak doet als zij onrustig is… Maar dat is iets voor een andere keer. Andere creatieve dingen die je kan doen om je terug te brengen naar je focus zijn:
- tekenen of doodlen;
- handlettering;
- puzzelen (zowel een legpuzzel als een sudoku, kruiswoordpuzzel of woordzoeker
- maak muziek.
Dit zijn slechts enkele creatieve uitspattingen natuurlijk. Kies altijd iets wat bij je past.

Doe een spelletje

Om de creatieve sappen te laten stromen, kun je ook een spelletje doen. Er zijn genoeg solo-games die je kan spelen, zowel online als offline. Een potje patience helpt vaak om creatief te denken, maar je kan ook alleen memory spelen. Ik gebruik vaak Rory’s Story Cubes. Dit zijn dobbelstenen met plaatjes erop waar je een verhaaltje mee moet maken. Je kan zo op zoek gaan naar meer inspiratie door bijvoorbeeld drie dobbelstenen te gooien. Er zijn verschillende setjes met allerlei thema’s, dus er is altijd wel een setje voor jou bij. Daarnaast kan ik de kaarten van Dixit Odyssey aanraden om die creativiteit op te wekken. Dit spel bestaat uit dromerige, tarot-achtige kaarten, waar je heel veel verhaaltjes in kan zien. En dat is goed voor de creativiteit én inspiratie.

Neem de tijd

Heb je de creativiteit en inspiratie weer gevonden? Neem dan de tijd en ga aan de slag. Probeer je vervolgens niet af te laten leiden door je omgeving. Een koptelefoon met je favoriete muziek kan hierbij wonderen doen, behalve als je dat weer teveel afleidt natuurlijk.

Succes met schrijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.