donderdag 11 juni 2015

Floaten: drijven in een oase van rust

28 april was in ik Amsterdam te gast bij FloatCenter Amsterdam voor een bijzonder persevent. Tijdens dit evenement werd ons van alles uitgelegd over floaten en hoe rustgevend het is. Tja en dan word ik wel heel nieuwsgierig. Gelukkig mocht ik ook een floatsessie doen. Afgelopen maandag ging ik met een vriendin die net zo nieuwsgierig was daarom wederom naar FloatCenter Amsterdam voor een uurtje ontspannen in een oase van rust.


Kriebels
Ik wist in principe wat er zou gaan gebeuren, maar een floatervaring is nu eenmaal voor iedereen heel anders en persoonlijk. Ik had dan ook wel een beetje de kriebels in mijn buik voordat we naar binnen gingen. Maar dankzij Colinda verdwenen die kriebels al snel. Er werd een lekker glaasje water gepresenteerd en een map met daarin alle regels voor het floaten, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Daarna vertelde ze nog wat er kon gaan gebeuren in het water. Je lichaam zal zo totaal ontspannen raken, dat je bijvoorbeeld een spastische beweging kunt maken met een arm of been, maar je zou ook gerust in slaap kunnen vallen.

Voorbereidingen
Voordat je het bad met Epsomzout instapt moet je het lichaam even afspoelen in je eigen badkamer met floatroom. Goede tip: smeer wondjes even in met vaseline (ik had een kersverse blaar, dus dat heb ik even gedaan) en zorg dat je gezicht droog blijft, zodat je niet in de verleiding komt met een hand zout water druppels uit je gezicht te vegen. Voor eventuele druppels werd er een handdoekje in de floatroom gehangen. Verder werd het lichtknopje in de floatroom aangewezen en uitgelegd wat je allemaal in de badkamer kon vinden. Het daarna was het tijd om te floaten.

Persoonlijke floatroom
Na een korte douche en het indraaien van de oordoppen (dat is wel zo fijn in het zoute water), ben ik in mijn persoonlijke floatroom gestapt via het deurtje. Het bad bevat een flinke laag water (zo’n 30 centimeter) en je kunt in het kamertje gewoon staan. Dat vond ik dan weer fijn omdat ik licht claustrofobisch kan zijn. De blauwe floatroom is heerlijk warm en bevat blauw licht. Ik mag zelf bepalen of ik het licht uitdoe of aanlaat. Aangezien het een licht schijnsel geeft laat ik het aan. Om te kunnen floaten ga je zitten in het bad en laat je je langzaam achterover zakken en ga je liggen in het water. Heerlijk vond ik dat. Het water ondersteunt je hele lichaam en je hoeft er helemaal niets voor te doen om te blijven drijven! Terwijl de eerste tien minuten er een zen-muziekje speelt, merk ik dat ik dit heerlijk ga vinden.

Dobberende gedachten
De meest ontspannen houding voor je schouders is met je handen omhoog. Ik merkte op een gegeven moment niet eens meer dat mijn armen daar lagen. Het was zelfs zo op een gegeven moment dat ik voor mijn gevoel alleen nog maar een hoofd met een hartslag en een ademhaling leek te zijn. Totdat de totale ontspanning in mijn blessuregevoelige been sloeg… dat maakt het dobberen in het water zo persoonlijk. Ieders lichaam reageert er anders op. Terwijl mijn gedachten al waren weg gedobberd besloot dat been aan te voelen alsof het in de brand stond. Dit had te maken met het feit dat alles aan het ontspannen was en de spierknopen ontrafeld werden. Dat was even niet zo een fijn gevoel, maar was van korte duur. Althans… voor zover je over tijd kunt spreken, want in de floatroom staat de tijd echt even stil. Toch ging ik voor mijn gevoel weer snel over naar het gedachteloos dobberen en verdween ik even helemaal van de aarde…

Tijd om op te staan
Op een gegeven moment betrapte ik mij erop dat ik lag te gapen en me eigenlijk afvroeg hoe lang ik hier al lag. Ik had die gedachte nog niet gevormd of de muziek ging weer aan. Dat is het teken om op te staan en het bad te verlaten. Jammer. Eerst ben ik even rustig rechtop gaan zitten, met het handdoekje voor mijn ogen om te zorgen dat het zoute water uit mijn haar er niet in zou lopen, oordoppen uit en daarna ben ik heerlijk gaan douchen. Naast de luxe van een eigen badkamer, worden ook de handdoeken, shampoo en doucheschuim door het FloatCenter Amsterdam verzorgd. Je hoeft dus maar heel weinig mee te nemen.

Oase van rust
Floaten is een gewaarwording van jezelf en biedt echt totale ontspanning. Tijdens een kopje thee na afloop spraken we onze ervaringen door en kwamen we erachter dat hoewel veel dingen overeenkwamen, er ook heel veel anders was. Dat maakt floaten zo persoonlijk. En dankzij de persoonlijke aanpak van FloatCenter Amsterdam voel je je ook helemaal op je gemak om je ervaring te delen. Het is zeker voor herhaling vatbaar en ik kan het floaten ook zeker aanraden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.