woensdag 27 september 2023

Schrijfcoachtip Blijven leren

Schrijven is een proces. Ik schrijf bijna dagelijks artikelen en blogs voor mezelf en in opdracht van anderen. Ik schrijf voor mezelf verhalen en gedichtjes. Simpele beginnetjes, een idee, twee regeltjes… schrijven is iets wat ik gewoon heel graag doe. Iets nieuws creëren vanuit niets. Woorden aaneenrijgen tot een fijne tekst die iemand anders zou willen lezen. Het is een bijzonder proces. Als ik kijk naar teksten die ik vroeger schreef voor bijvoorbeeld de schoolkrant en die vergelijk met hoe ik nu teksten schrijf, dan zie ik zeker grote verschillen. Okay, mijn ‘geluid’ is wel redelijk hetzelfde gebleven, maar ik heb qua technieken door de jaren heen veel geleerd. Leren en kilometers maken, dat zijn de basiselementen om beter te worden in het schrijven van verhalen, teksten, rapportages en meer. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Hoe blijf je leren?

Blijven leren kan op verschillende manieren. Natuurlijk is het volgen van een cursus de meest concrete manier om nieuwe technieken te leren om bijvoorbeeld artikelen of verhalen te schrijven. Zo heb ik via LOI en Script+ allerlei creatieve schrijfcursussen gevolgd om mij meer te bekwamen in mijn ambacht: verhalen schrijven. Ik heb zelfs de cursussen Scenario schrijven en Gedichten schrijven gedaan en momenteel ben ik mij aan het verdiepen in de cursus Kinderverhalen schrijven. Zelfs als er voor mij open deuren worden ingetrapt, kan ik toch weer iets uit zo een cursus halen. Een nieuw perspectief, een grappige oefening of gewoon echt een heel nieuw inzicht; je weet nooit wat je tegenkomt.

Lezen

Naast aan de slag gaan met je ambacht door middel van concrete cursussen, waarbij je dus echt aan de slag gaat met het leren van nieuwe dingen, is het heel belangrijk om te leren van iedereen die je al is voorgegaan. Lezen is daarom een heel belangrijk onderdeel van het schrijfproces. Je hoeft echt niet iedere week een nieuw boek te lezen (anders kom je niet aan schrijven toe), maar blijf wel lezen. Dit kunnen gedichtjes zijn, inspirerende Instagramberichten of juist stukjes in de krant. Daarna kun je bij jezelf te rade gaan wat je hebt gelezen en wat je van het taalgebruik vond van de schrijver, maar je kan het ook gewoon opslaan. Hoe je er daarna mee aan de slag gaat, is aan jou, maar het zal je helpen in het leerproces.

Luisteren

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar luisteren kan je zeker helpen om beter te worden als schrijver. Je kan hiervoor luisteren naar podcasts of sportcommentatoren. Maar wat dacht je van luisteren naar Nederlandstalige popmuziek? Tekstdichters als Herman van Veen, Nielsson, Claudia de Breij en Meau weten woorden op een bijzondere manier aan elkaar te rijgen. Ook hun beeldspraak en ritme van de zinnen zijn heel speciaal. Lees hun teksten ook maar eens. Er zitten echt pareltjes bij.

Kilometers maken

Als je beter wil worden in het schrijven, dan is het belangrijk om kilometers te blijven maken. Dat betekent dat je dus gewoon moet blijven doen. Alles mag, het hoeven echt niet meteen pareltjes of diamantjes te zijn. Een ruige, ruwe versie, een korte observatie, een idee wat echt even op papier gezet moet worden; het helpt allemaal om je beter te maken in je ambacht én om te blijven leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.