maandag 19 augustus 2024

Hond Gezond Operatie

Eerlijk is eerlijk: juli was een zware maand voor een hondenmama als ik. Ik ga niet helemaal in details treden, maar mijn harige pluizenbol moest geopereerd worden. Dat is gewoon spannend. Mijn maatje is 12 jaar en hoewel hij volgens mij nog denkt dat hij een puppy is (is hij voor mij ook hoor), vraag je je toch af hoe hij dan uiteindelijk uit de narcose komt. Graag neem ik je daarom mee in de stappen die je doorloopt wanneer je hond geopereerd gaat worden. Ik hoop dat deze tips je een beetje kunnen helpen. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Brief van de dierenarts

Wanneer je hond geopereerd moet of gaat worden, dan komt er emotioneel best wel wat op je af. Het is toch een spannende ingreep waar je hond weinig van zal begrijpen van tevoren. Daarna weet hij of zij het wel hoor, en dat zal je merken. Van de dierenarts of assistente krijg je allerlei informatie waar je rekening mee moet houden voor de operatie. Ik weet niet hoe het dan met jou emotionele gestel staat, maar ik kan dat op zo een moment nooit onthouden. Vaak neem ik dan een kladblokje mee en maak notities (kan ook op je telefoon natuurlijk). Daarnaast krijg ik van de praktijk dan ook een brief mee met informatie. Lees deze goed door, zodat je precies weet wat er van je verwacht wordt. Soms kun je hier nog dingen op aangeven, zoals de wens om nagels te knippen bijvoorbeeld.

Nuchter voor de operatie

Een belangrijke regel is dat je hond (of ander huisdier) nuchter moet zijn voor de operatie. Dit houdt dus in dat hij 8 tot 12 uur voor de operatie niet meer mag eten. Drinken mag wel. Sterker nog, dat wordt geadviseerd. Zet dus op tijd de etensbak weg, ruim kluiven en snoepjes op en ontwikkel een sterke wilskracht om je hondje niets te geven. Een tip is om je hond nog even goed te laten eten op een later tijdstip dan hij of zij gewend is, zodat de ochtend makkelijker gehaald wordt. Of het tijdstip van de operatie.

Uitlaten voor de operatie

Het is natuurlijk fijn wanneer je hond zijn behoefte even heeft gedaan voordat hij naar de dierenarts gaat. Ga daarom gewoon – als dat natuurlijk kan, het ligt maar helemaal aan de ingreep – een stukje wandelen voordat je in de auto stapt en laat je harige vriendje rondom de praktijk ook nog even uit. Moet je een urinemonster meenemen? Met een soeplepel kun je gemakkelijk een plasje opvangen en in een potje stoppen. De soeplepel kun je hier de volgende keer dan ook weer voor gebruiken.

Logeertasje mee

Mijn hondje is eigenlijk nooit of nauwelijks alleen. Ik heb hem dat niet kunnen leren en zorg er daarom altijd voor dat er iemand is die bij hem is. Hem achterlaten bij de dierenarts voor een operatie is daarom voor mij ook extra heftig. Om mijn vriendje toch de geur van thuis te geven, neem ik vaak een eigen deken, speeltje of kledingstuk van mijzelf mee die daar bij hem in de bench gaat. Een dekentje is altijd het beste, want dat ruikt naar thuis en neemt niet heel veel ruimte in, in de bench.

Vraag om gebeld te worden

Soms kun je voor de operatie al een tijd afspreken wanneer je je vriendje weer mag ophalen (ik tel dan echt de uren af). Daarnaast kun je afspreken of je gebeld kan worden na de operatie om te horen hoe het is gegaan en of hij weer wakker is. Ik vind dat altijd heel fijn, want dat lucht gewoon al op in de zenuwen. Zorg dus dat de dierenarts het nummer heeft waarop je de hele dag bereikbaar bent.

Instructies voor nazorg

Als je je hondje dan weer mag ophalen, krijg je uiteraard nog instructies voor de nazorg mee. Meestal staan deze al op papier. Daarnaast zal je vaak antibiotica krijgen om ontstekingen rondom de wond te voorkomen en indien nodig nog andere medicatie ontvangen. Als je zelf nog iets aan wondverzorging moet doen, dan krijg je hier ook een uitleg voor. Het ligt helemaal aan het type operatie wat de nazorg inhoudt. Schrijf voor jezelf wat vragen op, als je deze hebt, om te stellen bij het ophaalmoment. Zo wilde ik weten hoe ik mijn hondje mocht optillen, om hem zo in de auto te kunnen zetten. En dan… dan mag je hondje mee naar huis!

Lampenkap

Mijn hondje droeg een kap na de operatie om er zo voor te zorgen dat hij niet bij zijn hechtingen zou kunnen komen. Het is heel belangrijk dat deze goed blijft zitten. Je hond zal in het begin moeite hebben met deze situatie. Hij kan immers minder goed bij zijn eten en drinken. Probeer hem of haar wel te helpen door bijvoorbeeld de bakken anders neer te zetten of juist hoger te zetten. Door te observeren en het een en ander uit te proberen, lukt het vast. Zo kwam ik erachter dat het handiger was om het eten in de bak aan één kant te leggen. Daarnaast heb ik mijn hondje al van pups af aan geleerd om water uit de cup van een dopper fles te laten drinken, zodat ik hem af en toe kon helpen. Laat je hond na een operatie niet alleen thuis, hij kan namelijk met die kap ook vast komen te zitten achter iets onbenulligs als een stoelpoot. Ook wil je erop toezien dat hij zich niet uit de kap wurmt en dan de hechtingen alsnog zelf verwijderd. Dat kost wat improvisatie vermogen, maar zorgt wel voor een goed herstel.

Pillen slikken

Tja, dat kan nog een dingetje zijn; pillen slikken. Ik heb niet een heel moeilijke hond, maar antibiotica of pijnstillers krijg ik er niet zonder hulp in. De hulp voor hem is rosbief. Je kan hier in huis geen ‘rosbief’ zeggen of meneer staat smakkend in de keuken bij de koelkast. Hij hapt slikt dat zo weg en heeft geen idee dat er dan een pil in zit. Dit werkt voor mijn hond. Een pil verstoppen in speciaal daarvoor ontworpen koekjes of stukje worst wil ook zeker helpen. Wil je daar meer tips voor, vraag dan ook eens bij je dierenspeciaalzaak of dierenarts wat je kan doen.

Jij weet wat het beste is

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om bij mijn hondje te slapen. Hij kon namelijk niet naar boven, dus dan ga je naar beneden. Luchtbed bij de HEMA gekocht (ik kampeer namelijk nooit) en kamperen in de woonkamer. Dat vond ik het beste op dat moment. En dat is eigenlijk de beste nazorg; jij kent je hondje. Jij weet wat hij of zij nodig heeft. Misschien wil hij wel helemaal niet bij je zijn en zondert hij zich een beetje af. Mijn hondje wilde echt tegen ons aanliggen, kap of geen kap. Let dus goed op wat je hondje wil en help wanneer het nodig is met eten, drinken, uitgaan en meer. Enne… verwennen met een nieuw speeltje kan natuurlijk nooit kwaad.

Hechtingen verwijderen

Als alles goed verlopen is, dan heb je nog een stap na de operatie te gaan: het verwijderen van de hechtingen. Natuurlijk vind je hond dat gepiel aan zijn wond niet heel fijn, maar daarna volgt er vaak een heel fijn moment: de kap mag af. Althans, als de dierenarts dat verstandig vindt. Mijn hondje moest de kap wat langer op, omdat ik het wondje nog met speciale honingzalf moest behandelen en we niet wilden dat hij aan de wond zou likken. Maar dat was gelukkig niet van lange duur. Het verwijderen van de hechtingen vormt overigens ook een goed moment om nog vragen te stellen aan de dierenarts. Denk hierbij aan nazorg, misschien wel andere voeding, vervolgonderzoeken en andere zaken waar je op kan letten.

Kosten

Een operatie is niet goedkoop, daarom krijg ik van mijn dierenarts van tevoren een voorlopige prijsopgave, zodat ik weet waar ik ongeveer rekening mee moet houden. Je kan altijd aan je dierenarts vragen wat de kosten ongeveer kunnen zijn. Zo ben je voorbereid en kun je alvast geld opzij zetten. Het is mogelijk om een zorgverzekering voor je hond af te sluiten, maar deze moet je dan wel al hebben, voordat een dergelijke operatie in de planning staat. Er zijn steeds meer aanbieders van deze verzekeringen met een grote diversiteit aan voorwaarden, dekkingen, vergoedingen, premies en eigen risico. Lees je daarom goed in of raadpleeg de dierenarts voor advies.

Raadpleeg je dierenarts

Een operatie is niet niks en doet veel met jou en je hond. De tips die ik geef, zijn natuurlijk helemaal toegespitst op mijn situatie en hondje en ik hoop je er iets mee te kunnen helpen, mocht je eigen hond geopereerd moeten worden. Heb je vragen over een behandeling of operatie, raadpleeg dan altijd je dierenarts. Hij of zij kent je maatje ook en willen je hondje zo lang mogelijk gezond en vrolijk houden. Maak gebruik van die kennis, zodat je goed voorbereid de operatieperiode ingaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.