maandag 29 januari 2024

Lekker lezen: De Lavezzi Mysteries, Het Verdwenen Meesterwerk

Zo nu en dan zal ik dit jaar weer een boek bespreken wat aansluit bij een dagje uit en laat dit eerste boek uit de serie De Lavezzi Mysteries daar nu naadloos op aansluiten. Het boek gaat over Lavezzi Rutjes (je weet wel, de zoon van Nathan Rutjes die zelf Mollenstreken presenteert op Zapp!) en hij gaat een wonderlijke reis maken met Leonardo da Vinci. De Mona Lisa is namelijk verdwenen. Het is het eerste boek uit de serie en (spoiler alert) het is echt een fijn kinderboek! (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Boekgegevens

Titel: De Lavezzi Mysteries, Het Verdwenen Meesterwerk
Auteur: Nathan Rutjes en Sander Meij
Illustrator: Lisanne Termoshuizen Uitgeverij: Kosmos Uitgevers
Uitvoering: hardback (ook verkrijgbaar als ebook)
Bladzijdes: 136
Prijs: € 15,99
Geschikt vanaf: 8 jaar en ouder

Het avontuur begint

‘Lavezzi is lekker aan het voetballen als er ineens een wonderlijke machine uit de lucht komt zeilen,’ staat er op de achterkant van het boek. Dat op zich is al bijzonder. Een tijdmachine! Het boek leert al snel dat Lavezzi van lezen, geschiedenis en voetballen houdt. Kunst vindt hij ook fantastisch, dus hoe gaaf is het als de enige echte Leonardo da Vinci uit die tijdmachine stapt en Lavezzi om hulp vraagt om een mysterie op te lossen! Natuurlijk gaat hij mee en dan begint er een prachtig avontuur door Italië op zoek naar de Mona Lisa. Weet Lavezzi het mysterie op te lossen? Het verhaal heeft in ieder geval een heel verrassend einde (wat daarna weer heel goed past bij het begin van het boek!).

Leest heerlijk weg

Ik kocht dit boek, omdat ik bezig ben met een cursus Kinderverhalen Schrijven van de LOI (daar ga ik het later dit jaar ook nog wel een keer over hebben in de Schrijfcoachtip). In de cursus word je namelijk uitgedaagd om nieuwe kinderboeken te lezen. En ja, ik hou van kinderboeken en van lezen, maar ik wilde wel een boek waar ik zelf blij van zou worden. Ik ben al jaren fan van Nathan Rutjes en Lavezzi is gewoon zo een leuk jochie, dat dit boek mij zeker aantrok. En… het leest heerlijk weg. De taal is lekker luchtig, niet te moeilijk en perfect voor kinderen die zelf lekker willen lezen. Het boek zal overigens ook heerlijk voorlezen! Het verhaal wordt met prachtige tekeningen perfect ondersteunt, zodat kinderen nog meer een beeld kunnen vormen. Wat overigens qua taal ook volop wordt gedaan.

Vrolijk boek

Het Verdwenen Meesterwerk is een vrolijk, positief geschreven boek vol leuke karakters en avonturen. Het is heel beeldend geschreven en er is aandacht besteed aan toffe details. Zo draait Lavezzi als hij nadenkt nog wel eens een vinger in zijn mat (zijn specifieke kapsel) en heeft hij altijd zijn voetbal bij zich. Het verhaal is goed te volgen, ook voor kinderen die niet bekend zijn met Lavezzi, Nathan, Leonardo en de Mona Lisa. Na dit avontuur zijn ze het zeker. Ik ben benieuwd welke mysteries deze kleine speurder nog meer gaat oplossen! Op de website LavezziMysteries.nl is nog meer informatie te vinden over dit boek en aankomende avonturen.

De Lavezzi Mysteries, Het Verdwenen Meesterwerk is geschikt voor alle kinderen die van avontuur houden. De korte hoofdstukken vormen een goede leidraad om door het verhaal heen te vliegen. Een aanrader dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.