vrijdag 23 oktober 2015

Internationale Dag van de Sneeuwpanter

Vandaag, 23 oktober, is het Wereld Sneeuwpanter Dag. De dag waarop milieuorganisaties, waaronder het Wereld Natuur Fonds de aandacht vragen voor het behoud en beschermen van deze prachtige dieren en hun leefgebied. Ik heb vorig jaar voor het eerst van mijn leven een sneeuwpanter in de dierentuin gezien. We waren op vakantie in Frankrijk en besloten een bezoekje te brengen aan de Zoo des 3 Vallées. Wat een magnifieke dieren zijn het toch. Inmiddels heb ik een paar andere parken gevonden waar deze prachtige dieren wonen en ik dus binnenkort wil gaan bezoeken, maar die eerste keer dat je deze krachtige dieren ziet met hun dikke staarten… nee dat zal ik niet snel vergeten. Voor de Internationale Dag van de Sneeuwpanter maak ik daarom dit keer een ode aan de Sneeuwpanter… op mijn nagels. (foto: Berry de Nijs/Zoo des 3 Vallées)


Funicure Sneeuwpanter
De sneeuwpanter is wit met grijs en heeft donkergrijze tot zwarte vlekken. Het jaguarachtige patroon van grillige cirkels met daarin een zwarte stip is heel kenmerkend voor de sneeuwpanter. Ook de streepjes over de rug en solide zwarte stippen op de poten. Het is dus wat anders dan de grillige pantervlekken die ik normaal teken. Maar, dit mag natuurlijk wel. Het is jouw sneeuwpanter. En net zoals de strepen van een tijger, zijn de stippen en strepen van een sneeuwpanter voor ieder dier uniek. De sneeuwpanters op de foto’s hebben een wat blondere vacht. Dat komt doordat ze in hartje zomer (toen ik ze heb gezien) een zomerschutkleur hebben. In de winter gaan deze imposante dieren dankzij hun vlekken en vachtkleur moeiteloos schuil tegen de besneeuwde, rotsachtige achtergrond van het landschap waarin zij leven.


Benodigdheden
- basecoat & topcoat
- witte of koele grijze nagellak
- zwarte nagellak
- dotting tool of hobbykwastje

Snel & Simpel
Breng een basecoat aan en laat deze goed drogen. Vervolgens breng je een of twee laagjes van de witte nagellak aan en teken je – als de witte laag goed droog is – met zwart de vlekken erop. Gebruik hiervoor een dun hobbykwastje of de dotting tool. Breng een ruime laag topcoat aan en laat drogen. Zwart heeft namelijk de neiging om uit te lopen wanneer je er te dicht met het kwastje langs gaat. Een snelle beweging en een sneldrogende topcoat zijn daarom de beste combinatie. Ben je bang dat je je funicure verpest? Laat de topcoat dan achterwege.



Voor mijn funicure heb ik Herôme W.I.C. Ottowa wit gebruikt. Deze nagellak met een glittertje droogt mat op en geeft een fluweelachtig effect. Alsof er net sneeuw is gevallen en de zon daar haar licht voorzichtig op schijnt. Uiteraard kun je ook een witte nagellak van essence, Catrice, Rimmel London of W7 gebruiken. Net welke jij het meest prettig vindt. Gebruik je een matte nagellak laat de glanzende topcoat dan achterwege. Een glanzende topcoat doet het effect teniet. Voor het tekenen van de strepen en stippen heb ik de essence dotting tool gebruikt in combinatie met Catrice Black tot he Routes. Helaas heb ik op het moment door afgebroken nagels niet heel veel tekenruimte, maar dat maakt het eindresultaat niet minder.

Veel plezier met het creëren van je eigen Sneeuwpanter funicure. En stuur gerust eens een fotootje van jouw creaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.