maandag 29 september 2014

Feest: 60 jaar Kinderboekenweek

Ik hou van lezen. Een van de voornaamste redenen dat ik schrijfster ben geworden, is omdat ik zo van lezen hou. Als kind zijnde verslond ik al menig boek. Iets wat me overigens met de paplepel is ingegoten, want mijn moeder was ook zo dol op lezen. Maar schrijven, ja dat vond ik ook leuk. Het creĆ«ren van personages en verhaaltjes. En wat zou het gaaf zijn als anderen mijn verhalen dan ook zouden kunnen lezen… Nu heel wat jaren later merk ik dat ik nog steeds van lezen hou en ben ik des te gelukkiger dat mijn neefjes ook van lezen houden. Tante brengt dus menig boek voor ze mee die met veel liefde worden verslonden. Daarom hou ik ook van de Kinderboekenweek. Want in die ene week wordt de liefde voor lezen bij veel kinderen extra aangewakkerd. En dat is heel belangrijk.


60 jaar Kinderboekenweek!
Dit jaar is het thema van de Kinderboekenweek Feest! Dit thema is niet zomaar uit de hoge hoed getoverd: de Kinderboekenweek bestaat namelijk 60 jaar! Van 1 oktober tot en met 12 oktober worden er voorleesmiddagen georganiseerd, zullen er op scholen en in bibliotheken allerlei activiteiten zijn en krijg je bij besteding van een bepaald bedrag aan kinderboeken het Kinderboekenweekgeschenk cadeau. Dit is een cadeautje van de Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) en wordt ieder jaar door een andere prominente kinderboekenschrijver geschreven. Uiteraard is het thema van de Kinderboekenweek verwerkt in het geschenk.

Lezen is leuk
Tijdens de Kinderboekenweek wordt voornamelijk het lezen gepromoot. Lezen en voorlezen zijn heel belangrijk voor de ontwikkeling van de woordenschat bij kinderen, maar ook bij volwassenen. Bovendien activeert lezen het creatieve deel van de hersenen. Je kunt door middel van je fantasie een boek net zo spannend maken als je zelf wilt. Bovendien is het heel belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd al gaan lezen. Zo wordt lezen iets dat leuk is en geen ondraaglijke taak zodra ze op de middelbare school ineens hele boekenlijsten moeten wegwerken.

In de prijzen
De Kinderboekenweek is ook een moment waarop schrijvers en illustrators in het zonnetje worden gezet. Een heuse kinderboekenjury mag prijzen uitreiken, namelijk de Gouden en Zilveren Griffel (schrijvers) en het Gouden en Zilveren Penseel (illustrators). Ook wordt er een Gulden of Zilveren Palet uitgereikt aan buitenlandse illustratoren. Op de website van de Kinderboekenweek kun je lezen wie er in de prijzen zijn gevallen.

Wegdromen
Ik mag dan een volwassen meisje zijn, ik kan nog steeds wegdromen in een mooi kinder- of jeugdboek. Vooral als ik dit dus met mijn neefjes kan delen. En ja, de zinnen zijn wellicht wat korter en het verhaal is misschien voorspelbaar (al vond ik Dolfje Weerwolfje in de Efteling best wel heel erg spannend), maar het heeft zijn voordelen om dezelfde boeken te lezen. Lees samen met je kinderen, kleinkinderen, neefjes of nichtjes en bespreek daarna eens het boek. Wat vonden ze leuk aan het verhaal, wat niet. En wat was het spannend toen… of dacht jij ook dat het helemaal mis zou gaan… Door het boek te bespreken gaat het verhaal nog meer leven. En dat is juist waar het ook bij de Kinderboekenweek omdraait. Dat verhalen tot leven komen, omdat jij ze gelezen hebt.

Fijne Kinderboekenweek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.