donderdag 2 maart 2017

Legoland Discovery Centre & Sealife Oberhausen: Superleuk dagje uit inDuitsland

Heb je zin in een dagje over de grens, met leuke activiteiten, een gezellig winkelcentrum en gratis parkeren? Dan kunnen wij een dagje naar Legoland Discovery Centre en Sealife in Oberhausen zeker aanbevelen. Wij in dit geval zijn ik, mijn neefjes Henk en Thomas van 11 en 8 jaar en hun ouders. Wij mochten namelijk gisteren 1 maart ervaren hoe leuk Legoland Discovery Centre en hoe mooi de onderwaterwereld van Sealife is. En dat allemaal op één dag. Beide uitjes liggen namelijk op steenworp van elkaar en het centrum van het Duitse Oberhausen. (foto’s: Berry de Nijs/Writing Berries)

Ta-da-da-da BATMAN!
Nog tot aankomende zondag wordt in Legoland Oberhausen de release van de Lego Batman film gevierd met een leuke speurtocht – waar zijn de boeven te vinden in de nagebouwde stad – en een fotomoment met een hele grote Lego Batman. Kinderen kunnen zich laten schminken als hun favoriete superheld – maar een vlinder mag natuurlijk ook. Hoewel we verder het Batman thema best wel iets uitgebreider hadden willen zien, mocht dat zeker de pret niet drukken. Want er is zoveel te beleven!


Een wereld van Lego
Het Discovery Centre neemt je namelijk mee, dieper de wereld van Lego in. Het begint met een geanimeerde videofilm over de uitvinding van de Lego-blokjes en vervolgens stap je de fabriek binnen waar wordt uitgelegd hoe een Duplo-blok gemaakt wordt. Op enthousiaste wijze werd ons vertelt hoe van kleine plastic deeltjes er uiteindelijk een blokje uit de machine rolt. Ondertussen mochten de kinderen op de knoppen drukken om zo de fabriek in werking te zetten en aan het einde kregen ze een blok met Batman stempel mee naar huis! Dan gaan de fabrieksdeuren op en…sta je in een wereld van Lego.


Wereld in het klein
De eerste zaal neemt je mee naar Oberhausen en omgeving in het klein, er is een voetbalstadion, het Lego Discovery Centre en Sealife zijn te bewonderen, maar ook een groots vliegveld – met Stormtroopers – een kermis, de haven en nog veel meer. Laat met de drukknoppen de Lego wereld tot leven komen overdag én ’s nachts. Ga naar een rockconcert, maak een ritje in het reuzenrad of kruip door de tunnels en sta middenin de stad. Er zijn zoveel details... je weet bijna niet waar je kijken moet!


Kleine wereld in het groot
Daarna voel je je geheid een Lego-mannetje of –vrouwtje in de geweldige wereld van Lego. Zo kun je een magisch ritje maken met Harry Potter en zijn vrienden in een draaimolen met vliegende wagentjes, stap je in het avonturendoolhof in een drakenwagen en mag je met lasers op alles schieten wat je ziet, zoals schatten en spinnen, ontdek je Star Wars in prachtige diorama’s, mag je zelf je autootje in elkaar zetten en kun je tegen elkaar racen, is er een echte Ninjago trainingsbaan en geniet je van Lego Chima in een 4D animatiefilm. De Legowereld is tot in de kleinste details uitgevoerd. Zelfs de geveltjes langs de muren, de verkeersborden, aanduidingen bij het toilet en het restaurant zijn helemaal in Lego-stijl. Het is lekker overzichtelijk en ook zeker leuk voor volwassenen.


Wat vinden de jongens ervan?
Thomas (8 jaar): ‘Ik vind het hier heel leuk, want je kan heel veel dingen doen. En er zijn ook attracties, die had ik niet verwacht. Het leukste vond ik het avonturendoolhof, want dan mag je overal op schieten. Ook het bouwen van de auto is leuk, mijn auto was lekker het snelst. Ik vond de film wel leuk, maar vind het wel jammer dat alles in het Duits is. Dat kan ik niet zo goed volgen. Het is wel een eindje rijden, maar kan het mijn vriendjes zeker aanraden.’
Henk (11 jaar): ‘Het is heel gezellig hier. Ik had verwacht dat het vooral allemaal tafels met blokjes zou zijn, zodat je kon gaan zitten bouwen, maar dit is veel leuker. Er is veel te zien en te doen. Het allerleukste vond ik het avonturendoolhof met het schieten. Ik vond de zaal met gebouwen heel gaaf, er was heel veel te zien. Ook de themawereldjes van Star Wars en Ninjago vind ik heel leuk. Er is voor iedereen wat te doen en te zien. En ik vind het erg mooi hoe alles tot in de kleinste details in Lego is doorgevoerd.’


Onderwaterpret
Na nog even het winkeltje te hebben bezocht, zijn we naar Sealife Oberhausen gewandeld. Dit ligt echt naast het Legoland Discovery Centre. Je wandelt er dus zo naar toe. Het is binnen heel knus en gezellig. Net als andere Sealife aquaria is ook deze ingedeeld in verschillende thema’s. Het begint altijd dichtbij huis, in dit geval met een bezoekje aan de onderwaterwereld van de Rijn. Daarna ga je de oceanen bezoeken. Van de Amazone tot aan de diepzee en alles wat er tussen zit. De problematiek van de Plastic Soup wordt uiteraard aangehaald evenals overbevissing. Door middel van speciale vensters worden kleine visjes megagroot. Dat is vooral fijn bij het spotten van zeepaardjes. Het haaienverblijf is op verschillende manieren te bekijken. Er zijn ramen in een oud piratenschip, de spectaculaire tunnel en een hoger gelegen doorkijkje.


Wat vinden de jongens ervan?
Thomas (8 jaar): ‘Ik vond Sealife leuk, maar Legoland vond ik leuker. De tunnel onder water vond ik erg mooi, zo was ik nog dichter bij de vissen die heel dichtbij zwommen. En de aaltjes die rechtop stonden in het zand vond ik grappig. Ik vond het leuk dat we twee dingen op één dag hebben gedaan. De combinatie is ook goed, want het zijn twee heel verschillende dingen.’
Henk (11 jaar): ‘Ik vond de combinatie tussen Legoland en Sealife heel leuk. Aan beide uitjes ben je niet een hele dag kwijt en zo ben je toch een hele dag weg. En anders is het ook best jammer om lang te rijden en dan maar een half dagje uit te zijn. De kwallen vond ik grappig en de haaien erg cool.’


Praktische informatie
Het is mogelijk om – ook via de websites – combinatietickets te kopen voor Legoland Discovery Centre en Sealife Oberhausen. Als je alles doet en de tijd neemt voor de aquaria ben je bij beide uitjes zo 2 tot 2,5 uur zoet. Er is volop parkeergelegenheid (volg in Oberhausen P3 of P4 voor Legoland en Sealife). Parkeren is overdekt en helemaal gratis! Tegenover Legoland ligt een groot winkelcentrum genaamd Centro met een heel groot Foodcourt. Hier kun je heerlijk eten na een dag genieten van Lego en haaien. En uiteraard lekker shoppen. Op de websites Legolanddiscoverycentre.de/oberhausen en Visitsealife.com/oberhausen vind je alle informatie die je nodig hebt. Ik wens je alvast heel veel plezier. Wij hebben in ieder geval genoten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.