donderdag 17 november 2022

Genieten van sportevenementen

Het WK voetbal staat voor de deur en menigeen zal met het bord op schoot naar ‘ons’ Oranje kijken. Hopelijk valt er heel wat te juichen dit jaar. Of je nu in een stadion zit of juist thuis voor de buis, het is genieten. Een sportevenement is overigens ook leuk om met vrienden of het hele gezin naar toe te gaan. Samen juichen voor je sporthelden, hoe tof is dat? En wie weet ontdekken jullie wel samen een heel nieuwe bezigheid. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Sport in Nederland

In Nederland worden heel veel sporten beoefent, van atletiek tot zwemmen. Voetbal en schaatsen zijn veruit de meest populaire sporten om te kijken en te doen. Hockey, zwemmen en fietsen (in allerlei vormen) horen ook bij de top 5 aan meest populaire sporten in Nederland. Om te kijken zijn cricket en basketbal tevens zeer populair. Het is mogelijk om overal in het land naar sport te gaan kijken. Zo zijn er verschillende wedstrijden te bezoeken, zowel op amateur als prof niveau.

Kosten variëren

Wat het kost om naar een tenniswedstrijd te gaan of om een atletiektoernooi bij te wonen, varieert enorm. De prijs is afhankelijk van allerlei factoren. Je kan bijvoorbeeld gratis aan de kant van het parcours van een wielerwedstrijd staan, maar als je de finish in een stadion wil bekijken kan dit entreegeld kosten. Een marathon op natuurijs is gratis om naar te kijken, maar als deze in Thialf wordt gehouden, betaal je voor je plekje. Regionale wedstrijden en toernooien zijn in veel gevallen gratis om bij aan te sluiten, maar landelijke toernooien (zoals een bekerwedstrijd, NK, EK, WK of een prof competitie) kosten entreegeld. Wil je een sport gaan bekijken met vrienden of het gezin en niet meteen dure kaartjes kopen, kijk dan of er wedstrijden bij je in de buurt zijn. Ga eens langs de lijn staan bij het amateurvoetbal bijvoorbeeld, voordat je dure seizoenkaarten koopt voor je favoriete club. Op de websites van de verschillende sportbonden kun je altijd wedstrijden vinden bij jou in de buurt.

Genieten van de sfeer

Ik hou ervan om live sportwedstrijden te kijken. Zo heb ik heel lang een seizoenkaart voor mijn favoriete voetbalclub gehad, bezocht ik de NK afstanden in Thialf te Heerenveen en zat ik bij het EK zwemmen in Zwembad de Tongelreep in Eindhoven. En dan was er nog een Beachvolleybal toernooi in Scheveningen waar ik bij mocht zijn (na een toffe clinic!). De geur van het water, het geluid van de schaatsen in het ijs en de pollen gras die bij een sliding door de lucht heen vliegen, maken een dergelijke wedstrijd voor mij net iets intenser. Daarnaast sta ik graag langs de weg als er een wielrenwedstrijd voorbij raast en heb ik menig tenniswedstrijd gezien. Er ontstaat vaak een leuke sfeer in een stadion of langs de weg, waardoor het nog gezelliger wordt. En sinds ik met Kleintje Pils mee heb gezongen in Thialf, word ik daar bij het kijken voor de tv nog blijer van!

Thuis sport kijken

Overigens vind ik het ook heerlijk om thuis voor de buis naar sport te kijken. Formule 1, voetbal, schaatsen, biatlon… er staat bij ons thuis altijd wel iets op om van te genieten. Ga je met een groepje sport kijken? Maak het dan extra gezellig met een lekker hapje en drankje. Of maak een potje en voorspel de winnaar van de race of de uitslag van de wedstrijd. Dat maakt het kijken nog leuker. Zelfs als je iets minder gecharmeerd bent van een sport, dan is de sfeer van samen kijken echt wel iets om van te kunnen genieten.

Veel kijkplezier alvast!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.