maandag 19 september 2022

Hond Gezond Ogen druppelen

Voor een hond zijn zintuigen heel belangrijk. Vooral die neus, want die kan heel veel informatie geven. Maar als jachtdier is een hond ook afhankelijk van zijn ogen. De ogen van een hond zitten voorin de kop, dat betekent dat hij – net als wij mensen – goed diepte kan zien. Honden zien kleuren, maar anders dan wij mensen, zo blijkt uit onderzoek. Ze missen een kegeltje voor rood licht, maar hebben wel kegeltjes voor blauw en groen. Rood wordt daardoor blijkbaar als groen ervaren. De ogen van een hond kunnen allerlei aandoeningen krijgen. Staar bijvoorbeeld, maar ook blindheid of gewoon een slechter zicht zijn mogelijk bij honden. Evenals ontstekingen. Mijn hond heeft de afgelopen maanden gekampt met een beschadiging op zijn hoornvlies waardoor zijn oog ontstoken raakte. Hiervoor moest ik zijn ogen druppelen met kunsttranen en antibiotica zalf. En over dat druppelen wil ik in deze Hond Gezond graag wat meer vertellen. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Tips vooraf

Oogdruppels toedienen hoeft niet lastig te zijn, maar ik moest er wel een handigheidje in ontwikkelen. De druppels moesten meerdere malen per dag worden toegediend, dus dat betekent dat ik mijn hond ook aan een nieuwe handeling moest laten wennen. Als ik iets nieuws aan mijn hond leer, dan beloon ik hem altijd. Ook als het de eerste paar keren even lastig was. Dus na iedere druppel, kreeg hij een snoepje. Ik moet zeggen, dat hielp enorm. Als ik nu aankondig dat het tijd is voor een druppel, dan komt hij zelfs al naar me toe en blijft netjes staan of zitten. Daarnaast is het goed om zelf heel rustig te blijven, want dat geeft vertrouwen aan je hond.

Tips druppel toedienen

Leg alles klaar wat je nodig hebt, dus de tube oogzalf (deze moest ik dus in het oog druppelen), een tissue om eventuele missers af te vegen en wat lekkers. Zo heb je alles bij de hand.
Roep je hond bij je. Ik heb een mediummaatje die ik voor het omdoen van de riem en dergelijke geleerd hebt om op een eetkamerstoel te springen. Wil je of kan dit niet, zorg dan dat je zelf op de hoogte van je hond komt.
Neem de tube in rechterhand en leg je linkerhand onder de kin, zodat je je hond niet zomaar weg kan bewegen. Leg je rechterhand op het hoofd, net boven het oog. Hiermee kun je – indien nodig – het ooglid wat optrekken. Bovendien geeft het steun aan je hand om in het oog te kunnen mikken én verklein je de kans dat het puntje van de tube in het oog terechtkomt. (ben je links, dan draai je het dus om)
Knijp in de tube en laat de druppel in het oog vallen. Leg de tube weg en beloon je hond. Nu kan hij zijn eigen gang weer gaan en jij kan de tube opruimen.
Let wel dat je hond niet in zijn oog wrijft of de kop langs een kleed wrijft. De druppel moet even zijn werk doen. Een beetje afleiding doet wonderen.

Pijn in het oog

Vergeet niet dat het oog van je harige vriendje of vriendinnetje pijn kan doen en dat het daarom – vooral in het begin – erg lastig kan zijn om die druppel in het oog te mikken. Probeer daarom de handeling zo kort mogelijk te maken. En nogmaals, blijf rustig, doe het voorzichtig en laat je hond zo wennen aan de handeling. Bemoedigend tegen je hond praten helpt ook – in ieder geval bij mijn hondje.

Mocht je ooit oogdruppels bij je hond moeten toedienen, dan hoop ik dat mijn tips je kunnen helpen om dit in goede banen te leiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.