donderdag 29 december 2016

Oud & Nieuw tradities: Nieuwjaarscadeautje

In de afgelopen jaren heb ik het over verschillende tradities gehad die horen bij Oud & Nieuw. Oliebollen bijvoorbeeld, maar ook vuurwerk, champagne en het maken van goede voornemens kwam voorbij (hieronder vind je de links naar deze artikelen terug om nog eens na te lezen). Aan deze Oud & Nieuw tradities wil ik er graag eentje toevoegen die ik gestart ben met mijn mama tijdens de eeuwwisseling: elkaar een klein cadeautje geven met een mooie wens erbij voor het nieuwe jaar. Hoewel ik (inmiddels dus 16 jaar later) deze traditie heb volgehouden, las ik een tijdje geleden dat dit idee helemaal niet zo nieuw is. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Traditie van de Oude Romeinen
Zo las ik een tijdje terug een artikel over allerlei Nieuwjaarstradities waarin voorbij kwam dat het geven van cadeaus met Nieuwjaar een traditie was bij de Oude Romeinen. Zij gaven familieleden, vrienden en personeel een aardigheidje voor het nieuwe jaar. Dit kon uiteraard van alles zijn – van juwelen tot een mand gevuld met lekkernijen – maar het ging om het gebaar en om de wens die erbij hoorde: voorspoed voor het komende jaar. In Frankrijk is het elkaar een cadeautje geven op Nieuwjaarsdag ook heel gebruikelijk.

Kleinigheidje uit het hart
Ik geef mijn cadeautje altijd rond middernacht – meestal er iets voor – om zo iedereen om mij heen een mooi, voorspoedig en vooral gezond Nieuwjaar te wensen. Dit kan een gekocht cadeautje zijn, maar ook zelf gemaakt. Daarnaast probeer ik altijd om het cadeautje extra persoonlijk te maken door bijvoorbeeld te kiezen voor de lievelingskleur van degene aan wie ik het ga geven. Ik zoek altijd naar een mooi symbool. Zo heb ik de afgelopen 16 jaar bijvoorbeeld theelichthoudertjes gegeven, maar ook een houder op een spiegeltje (zelf geplakt) met op de spiegel mijn wens geschreven en glitterende sleutels (dit waren eigenlijk kerstboomornamenten) als symbool voor het binnentreden van het nieuwe jaar. Ook maak ik graag zelf een cadeautje. Zo heb ik vorig jaar voor iedereen een klein armbandje gebreid en ben ik ook dit jaar met een symbolisch handwerkje bezig… Uiteraard gaat ieder cadeautje gepaard met een kaartje.

Fijne Oud & Nieuw allemaal!

Nog meer Oud & Nieuw tradities

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.