vrijdag 17 mei 2013

Koffie is lifestyle

Deze week geen mode op Fashion Friday maar iets anders wat ook heel modieus is: koffie. Vroeger dronken we koffie uit een kopje met een klontje suiker ernaast en een optioneel kannetje melk op tafel, maar tegenwoordig is koffie echt een fashion item. We drinken graag een latte, een latte macchiato of romige cappuccino op een terrasje, on the go of lekker languit op de bank. Koffie hoort bij het leven. Daarom introduceert Douwe Egberts twee nieuwe koffievarianten, zodat we voor ieder moment van de dag heerlijk kunnen genieten van een geurige mok koffie.



Koffiedrinken in Nederland
Natuurlijk werden deze koffievariaties gepresenteerd tijdens een uniek persevent met bezoek aan de Douwe Egberts koffiefabriek. Wist je dat er per dag 3,5 miljard koppen koffie worden gedronken in de wereld? In Nederland drinken we met zijn allen 45 miljoen koppen koffie per dag (wat neer komt op 4,4 koppen per persoon). 55% drinkt de koffie zwart, 45% met melk en 48% zoet de koffie met suiker of zoetstof. Het liefst drinken we koffie in de loop van de ochtend (55%), in de vroege middag (32%) en – heel typisch voor Nederland – ’s avonds na het eten (33%). Vroeger dronken we gewoon koffie, maar tegenwoordig is het steeds meer een belevenis die je zou kunnen vergelijken met het drinken van wijn. Omdat we de ene keer koffie drinken voor meer energie en de andere keer om jezelf even te trakteren op een heerlijke mok koffie tijdens een momentje voor jezelf bezitten we meerdere koffiezetsystemen. Hiervan zijn de Senseo (53%) en de filtersystemen (51%) de meest populaire. Omdat we steeds meer variëren in koffie, zijn er ook steeds meer varianten verkrijgbaar. En het maken van deze varianten wordt gedaan door de master blenders van Douwe Egberts.

Van groene boon tot geurige mok koffie
Lead Master Blender en gepassioneerd koffieliefhebber André Hoinkis demonstreerde tijdens het persevent hoe koffie melanges gemaakt worden. Van groene koffieboon, tot het branden van de bonen en het malen ervan tot het echte proeven (cupping) van de koffie. Tijdens de demonstratie liet hij zien dat een pittige koffie donkerder geroosterd wordt dan een lichte variant en dat je deze variatie ook kunt zien aan de filtermaling.

Variatie
Variatie is het sleutelwoord. De ene keer wil je een pittige bak koffie en de andere keer een lichte koffie. Daarom introduceert Douwe Egberts naast de vertrouwde Aroma Rood, Aroma Rood Blond en Aroma Rood Donker. Blond is een lichte koffie met een zachte smaak, terwijl Donker pittig en vol is van smaak. Zo kan iedereen variëren (vanaf 20 mei verkrijgbaar).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.