maandag 12 september 2016

Schrijfcoach tips voor… het omgaan met deadlines

Als freelance tekstschrijver loop ik dagelijks tegen kleine en grote deadlines aan. De ene opdrachtgever wil graag iets snel opgeleverd, terwijl de andere je er iets meer tijd voor geeft. Maar ook als schrijfster loop ik regelmatig tegen deadlines aan. Zo stel ik namelijk voor mijzelf deadlines welke blog ik wanneer geschreven wil hebben, welk hoofdstuk er nu af moet zijn en hoeveel nieuwe gedachtengedichtjes ik geschreven wil hebben. En als schrijfcoach heb ik ook deadlines, namelijk die van de volgende sessie waarvoor ik toch ook weer het een en ander moet voorbereiden. Het omgaan met deadlines kan overweldigend zijn – vooral als je het (nog) niet zo gewend bent. Als schrijfcoach geef ik altijd de volgende tips voor het succesvol halen van deadlines – met zo min mogelijk stress. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Tip 1: maak een to do-lijstje
Een tijdje geleden schreef ik op mijn LinkedIn blog een stukje over To Do-lijstjes. Vooral de kracht ervan wilde ik hiermee onderstrepen. De afgelopen weken heb ik mij zeer gelukkig kunnen prijzen met een paar omvangrijke opdrachten. Zo tikte ik een totaal aantal geschreven teksten over de maand augustus af op 270 stuks voor diverse klanten. Een hele kluif, totdat je deze opbreekt in kleine stukjes. Deze stukjes schrijf ik op in mijn agenda of in een kladblok, zodat ik ieder stukje dat klaar is, direct kan doorstrepen. Zo zie je wat je gedaan hebt en wat je nog moet doen. Ook hang ik hier direct een planning aan vast.

Tip 2: maak een overzichtelijke planning
Wanneer moet een opdracht, tekst, scenario, rapport, verhaal, et cetera ingeleverd worden? Stel je moet 25 teksten opleveren op vrijdag voor 5 uur en je kan er maandag aan beginnen, dan weet je dat je met 5 teksten per dag die deadline met gemak kan halen. Plan dit ook zo in. Bijvoorbeeld door het To Do lijstje van data te voorzien of door het in een papieren agenda te zetten. Een planbord of kalender aan de muur helpt ook om je doelen en deadlines te halen.

Tip 3: weet wanneer je het best geconcentreerd bent
De een werkt het beste in de avonduren wanneer het buiten donker begint te worden en het echt stil is in huis. De ander staat liever vroeg op om zoveel mogelijk te profiteren van de ochtenduren. Ben je niet gebonden aan een 9 tot 5 cultuur (zoals ik in mijn werk als freelancer) werk dan op tijden waarvan je zeker weet dat je optimaal geconcentreerd kan werken. Zo schiet je het meeste op. Ben je wel gebonden aan kantooruren, dan is het verstandig om een rustige plek met zo min mogelijk afleiding te creëren. Zet social media en je telefoon even uit (of op stil) en werk zeker een uur door. Neem dan een korte social pauze. Check gerust voor 5 minuutjes je Twitter of Facebook pagina. Adem diep in en uit en ga weer verder.

Tip 4: staar niet urenlang naar je beeldscherm
Soms heb je van die dagen – ik heb ze ook – dan wil het gewoon niet. Je weet dat er iets opgeleverd moet worden, maar de woorden willen het papier niet bereiken. Dan kun je gestrest naar je beeldscherm gaan zitten staren of… even weglopen en totaal wat anders gaan doen. Blijf ondertussen in je hoofd of op een kladblokje wel wat brainstormen over het project, de rapportage of het verslag. Zo kom je vanzelf tot de woorden die je nodig hebt.

Ik hoop dat deze tips helpen bij het behalen van deadlines. Heel veel succes. O en deel gerust ook jouw tips voor het behalen van deadlines hier onder het artikel of op Facebook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.