maandag 28 oktober 2013

Halloween met honden

Hoewel we in Nederland met Halloween niet door het donker langs de huizen gaan voor snoepjes (Trick or Treat), worden er wel steeds vaker Halloweenfeestjes gevierd. Bijvoorbeeld in dierentuinen en pretparken, maar ook met vrienden en familie. Omdat ik ook wel van een feestje hou, vieren we al een paar jaar Halloween. Wij zijn thuis niet van het Carnaval, maar een verkleedpartijtje slaan we niet af. Omdat voor mij de honden ook deel mogen nemen in de feestvreugde zorg ik ook al een aantal jaren voor de kostuums van onze trouwe viervoeters.



Hondenkostuums
Er zijn heel veel hondenkostuums die je zo kunt kopen. Bij DoggieVogue bijvoorbeeld vind je een heel uitgebreid assortiment hondvriendelijke pakjes voor Halloween, maar ook voor doordeweeks of andere feestdagen. Let wel als je je hond kleertjes of pakjes aan wilt trekken dat ze het zelf ook leuk vinden. Aangeklede honden die gewoon doen wat ze altijd doen zonder kleren aan, vinden het dus prima. Honden die overdreven gaan rollen, schuiven of krabben in een poging zich van hun kostuum te ontdoen kun je beter niet aankleden.

Do it yourself
Ik vind het erg leuk om zelf Halloweenkostuums voor de hond te maken. Ik maak mijn eigen kostuums immers ook altijd met de hand. Wanneer je handig bent met naald en draad kun je allerlei leuke dingen maken. Het simpelste is het maken van een cape. Op de markt (in Utrecht hebben we iedere zaterdagochtend een speciale stoffenmarkt) kun je verschillende stoffen krijgen voor weinig geld, maar je kunt natuurlijk ook oude kleding van jezelf gebruiken. Op Internet vind je overigens leuke – vaak Engelse – tutorials voor hoe je kleding voor je hond moet maken.

Makkelijk & leuk: superhelden cape
Het eerste kostuum dat ik voor mijn hondje maakte was een superheldencape. Nu heb ik altijd kleine hondjes dus dat zet je in een middagje wel in elkaar, maar voor een grotere hond werkt het eigenlijk net zo makkelijk. Mijn oude Bassie had ik namelijk verkleed als Krypto de Superhond. Handig, want Bassie was ook helemaal wit, net als Krypto. Maar je kunt natuurlijk je hond aankleden als iedere superheld met een cape.
Benodigdheden: stof voor de cape en eventueel een logo, naald, speldjes en gekleurd garen.
- Zoek op Internet het logo en print dat uit op het gewenste formaat.
- Meet je hond op vanuit zijn nek tot aan zijn staart en teken op de stof in die lengte de cape uit in een driehoekige uitlopende vorm. Hou rekening met het omzomen!
- Om de cape makkelijk bij je hond om te doen, meet je de breedte van zijn halsband op en zorg dat je voldoende ruimte uittekent voor een brede zoom aan de bovenkant van de cape.
- Knip de cape uit en speld de zomen om. Ook de brede zoom voor de halsband.
- Zoom alles om, pas goed of de halsband door de openingen past.
- Knip het logo uit de andere stof uit door deze van je print over te nemen en naai het netjes op de cape.
- Doe de halsband door de lus en doe je hond de cape om.
En klaar: één superheld voor Halloween!

Feest voor iedereen
Halloween kan voor sommige honden best wel beangstigend zijn. Laat ze daarom niet schrikken en zorg dat andere gasten dat ook niet doen. Heeft je hond het te warm in zijn kostuum? Trek het dan bijtijds uit en zorg voor frisse lucht. Wanneer je toch een rondje door de straat gaat, lijn je hond dan aan. En pas op met het lekkers op tafel. Veel snoep (ook Halloweensnoep) bevat chocolade en dat is heel slecht voor je hond.

Veel plezier met Halloween!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.