woensdag 15 augustus 2012

Pas op voor oververhitting bij je hond

Als hondenliefhebber kan ik het niet begrijpen dat mensen hun hond met dit weer zomaar in de auto laten zitten - ik bedoel, wij gaan toch ook niet voor ons lol in een dichte auto zitten? Zelfs met het raam open is het gevaar van bezwijken – en overlijden – juist nu heel erg groot. Je zal mijn hond daarom nooit alleen in de auto zien zitten. Maar wist je dat je hond ook buiten oververhit kan raken?




Soort zonnesteek
Net als mensen hebben ook honden een beetje moeite met extreme warmte. Vooral grote honden met een dikke vacht kunnen hun warmte nu niet kwijt. Helemaal als ze veel in de zon liggen of wandelen. Dan worden ze bevangen door de hitte. Een soort zonnesteek dus. Met wat simpele voorzorgsmaatregelen hou je het hoofd van je hond koel tijdens deze warme zomerdagen.

Water
Vul je waterbak wat vaker bij. Ben je eventjes niet thuis? Zorg dan voor een drinkbak met waterreservoir of zet extra bakken met water neer, zodat je hond voldoende te drinken heeft. Neem ook water mee voor je hond als je gaat wandelen. Ik heb mijn hondje geleerd uit de waterfles te drinken.

Koel plekje
Creëer voor je hond een koel plekje in huis. Bijvoorbeeld de badkamer, keuken of toilet. Zet deze deur open, zodat ze op de tegels kunnen liggen.

Schaduw
Ligt je hond graag buiten met je in de tuin? Zorg dan voor voldoende schaduw. Geef je hond een eigen parasol bijvoorbeeld, samen met zijn eigen speeltjes, kleed of waterbak.

IJsje
Ook honden zijn blij met een verkoelende versnapering zoals een ijsje. Maar een mensenijsje is weer niet goed voor ze. Geef je hond daarom eens een ijsblokje of maak een hondenijsje door yoghurt in te vriezen. Op de website van Dogtipper vind je allerlei lekkere hondvriendelijke recepten.

Badje
Wat doen wij als we het warm hebben? Juist, we zoeken verkoeling in het zwembad. Of in het zwembadje in de tuin. Laat je hond ook in eens in een laagje water spelen in een zwembadje. Vinden ze heerlijk. Wil je liever niet je hond laten spelen in het badje van de kinderen, zet dan eens de tuinsproeier aan, of koop een waterglijbaan voor je hond. Dat is trouwens ook leuk om samen met hem te spelen. Ook kun je de pootjes even opfrissen door ze in een teiltje te dopen.

T-shirt
Me and My Dog magazine geeft als tip om grotere honden met een donkere dikke vacht een T-shirt aan te trekken wat je regelmatig nat maakt. Ook kun je dit overigens bij kleine honden met een donkere vacht doen. Het natte T-shirt brengt de hele dag door verkoeling. Een washandje over de vacht helpt natuurlijk ook.

Let goed op je hond
Wanneer de zon zo warm is als deze week is het heel belangrijk goed op je hond te letten wat oververhitting betreft. Tekens van oververhitting zijn:
- braken
- blauwe tong
- zwaar hijgen (alsof de hond het benauwd heeft)
- slingerend rondlopen
- gaan liggen tijdens het wandelen
Doet je hond dit, zorg dan onmiddellijk voor verkoeling voor je hond door hem of haar af te spoelen met water of te bedekken met natte doeken. Oververhitting bij een hond is gevaarlijk en wordt beschouwd als een spoedgeval. Ga daarom altijd meteen naar de dierenarts wanneer je denkt dat je hond oververhit is geraakt.

Zomer plezier
Zon en zomer horen plezierig te zijn voor jou en je hond. Neem dus voorzorgsmaatregelen en let goed op je hond. Ik denk dat ik het badje maar weer eens ga oppompen voor mijn rakker. Sla ik meteen twee vliegen in één klap… want ik kan ook wel wat verkoeling gebruiken.


Mijn Sammie in het badje / Dogtipper Peanutbutter-Banana-Blueberry-Frozen Yoghurt Pupsicles

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.