Deze week is het de Week van het Huisdier. Huisdieren van ieder ras en soort zijn gezellig om mee te spelen en te knuffelen. Veel mensen hebben een hond. Maar honden kunnen voor veel kinderen ook best wel eng zijn. Hoe benader je een hond, wanneer mag je een hond aaien, hoe weet je dat hij je aardig vindt? Allemaal vragen die medewerkers van het Sophia SnuffelCollege te Amsterdam beantwoorden in drie lessen, in de klas. En dat doen zij niet alleen in de Week van het Huisdier.
Ook op Openbare Basisschool ’t Palet te Maarssen komt er vandaag een hond in de klas. Baasje Miranda Bruning-Rap en haar labrador retriever Denzell bezoeken al voor de tweede keer groep 1/2 van juffrouw Gonnie van den Broek. De klas is voor deze tweede les al helemaal klaar. De vloer is goed schoongemaakt door de kinderen en de stoelen staan in de kring. Miranda en Denzell worden met open armen ontvangen, zelfs door de kinderen die liever nog een beetje afstand houden.
Tijdens de eerste les vorige week hadden de kinderen les gehad van Miranda zonder Denzell, maar met een handpop. Voordat ze Denzell aan de kinderen voorstelt, herhaalt ze eerst wat ze vorige week vertelt heeft. Vol enthousiasme roepen de kinderen door elkaar wat ze hebben geleerd.
‘Eerst een vuist maken, Miranda en daar aan laten snuffelen!’
‘Nee, je moet eerst aan de juf vragen of je een hond mag aaien en daarna aan het baasje.’
‘Ja en dan laten snuffelen.’
‘En als de hond gaat kwispelen mag je hem achter zijn oren kriebelen.’
‘Of op zijn rug!’
Ze weten het allemaal nog heel erg goed. Om nog even te oefenen pakt Miranda de handpop en vraagt wie van de kinderen nog even met de handpop wil oefenen. Ja, dat wil een klein meisje wel. Met een voorzichtige boog loopt ze om Denzell heen, die lekker rustig naast Miranda is gaan liggen, en doorloopt netjes alle stapjes die ze heeft geleerd. Af en toe kijkt ze even naar Denzell, maar die wacht rustig totdat hij mag. En dat is snel genoeg.
‘Ik ben heel trots op jullie,’ zegt Miranda terwijl ze de riem van Denzell van de grond pakt. ‘Dan ga ik nu Denzell aan jullie voorstellen. Hij is 7 jaar oud en hij bezoekt nu al zo’n 6 jaar met mij klassen. Maar dat mocht hij niet zomaar doen, eerst moest hij leren hoe hij met kindjes om moest gaan.’ Ze laat aan alle kinderen het diploma van Denzell zien, die hij heeft behaald op het Sophia SnuffelCollege. ‘Wie wil Denzell aaien?’ vraagt ze dan. Veel vingers schieten de lucht in, de één nog hoger dan de ander. Maar het kan maar met één tegelijk. Miranda kiest om de beurt een kindje uit die netjes het geleerde protocol uitvoert om Denzell te mogen aaien. Sommige kinderen vinden het wel heel erg spannend, anderen vinden het juist heel erg leuk.
De kinderen in groep 1/2 zijn ook heel rustig en behulpzaam. Zo ook wanneer een klein jongetje dat eigenlijk heel bang is Denzell toch gaat borstelen. Zijn vriendje staat meteen op om het samen te doen. En dat is letterlijk samen de borstel vasthouden en voorzichtig van kop naar staart laten glijden. Een hele overwinning!
‘Voor hem heb ik deze les besproken,’ vertelt juf Gonnie trots. ‘Vorige keer waren we een wandeling aan het maken buiten en hij was zo bang voor een hond die we tegenkwamen dat hij eigenlijk de boom in zou willen klimmen. Ik vond dat zo sneu, dat ik het Sophia SnuffelCollege heb gebeld. En moet je nu eens kijken, hij staat toch maar mooi een grote hond te borstelen.’
Het mooie aan de lessen is dat Miranda de kinderen niet dwingt om de hond te aaien, maar het aan ze vraagt. Als je niet durft is dat helemaal niet raar of erg. ‘Het is juist heel knap als kinderen daarvoor uitkomen.’ De kinderen die het wel durven mogen Denzell nog een koekje geven. En na een rondje knuffelen in de kring is het dan toch echt weer tijd om naar huis te gaan. Dat vinden de kinderen heel jammer, maar zo belooft de juf, volgende week komt Denzell nog een keer. ‘En dan neemt hij Miranda ook weer mee.’
Het project Hond in de Klas is het hele jaar door te volgen. Het Sophia SnuffelCollege heeft vrijwilligers door het hele land die met liefde kinderen van groep 1 tot en met 4 helpen vrijer om te gaan met honden. Meer weten? Neem dan contact op met het Sophia SnuffelCollege: www.sophiasnuffelcollege.nl, 020-623 61 67 of snuffelcollege@sophia-vereeniging.nl.
Wat leren de kinderen nog meer
Naast het vragen of je een hond mag aaien, het ruiken aan de hand en het aaien zelf, leren de kinderen ook heel veel over de lichaamstaal van een hond en hoe je zelf met je lichaam met de hond kunt spreken. Bijvoorbeeld als een hond tegen je aanspringt, wat moet je dan doen? (‘Stilstaan als een boom juf en de hond niet aankijken, zo zeg je in hondentaal dat je niet wilt spelen.’) Maar ook verzorging, voeding en het herkennen van een agressieve hond komen aan bod. In drie lessen leren kinderen wennen aan een hond en er beter mee omgaan.
Wat een geweldig project! Voor school moet ik ook een project verzinnen. Ik volg de opleiding onderwijsassistent en geef daarnaast ook hondentrainingen. Ik loop stage bij leerlingen van 12-16 jaar. Veel leerlingen zijn daar bang voor honden, vooral grote honden. Ik wil nu zelf ook zo een project maken, maar dan voor deze leerlingen. Dus op een wat hoger niveau. Hebben jullie voor mij een aantal punten waar ik daarbij extra moet opletten? Ik hoef het project niet uit te voeren, maar wel helemaal voorbereiden. Ik mag ermee doen wat ik wil. Omdat ik graag met honden train wil ik graag honden toepassen in het onderwijs. ik hoop op een .Groetjes Thessa
BeantwoordenVerwijderenHoi Thessa,
VerwijderenWat leuk dat je een hondenproject in de klas wil doen. Ik wil je graag doorverwijzen naar het Snuffel College van de Sophia Vereeniging: http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pages/activiteiten/sophia-snuffelcollege/sophia-snuffelcollege.html?gclid=CMiy6J2u5roCFc5a3goduAYAVg. Het project is van de vereniging en ik denk best dat ze je graag willen helpen hierbij.
De enige tip - als hondenmama zijnde - die ik je kan geven is dat je een rustige hond nodig hebt, die heel goed luistert. Tijdens de reportage heb ik gezien dat de kinderen daar ook al heel rustig van worden.
En ga zeker zo door met het verzinnen van projecten met dieren/honden in het onderwijs! Hartstikke leuk. Succes met alles.
Groetjes, Berry
Writing Berries