maandag 13 maart 2017

Hond Gezond: verlichting voor het wandelen

Als het donker is, dan ben je als wandelaar slechter zichtbaar – dat is gewoon een feit. Vooral wanneer je dan ook nog eens – zoals ik – een zwarte jas draagt. Ik draag daarom vaak een lampje om mijn arm, om zo te laten zien dat ik er ook nog ben aan mijn medeweggebruikers. Om mijn hondje ook beter zichtbaar te laten zijn voor zijn omgeving draagt hij ook – vooral in de winter – een halsband vol licht. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Wandelende lampjes
Ik vind het erg leuk om hondjes voorbij te zien huppelen – groot en klein – met verlichting om hun hals. De een heeft een rood/blauw knipperlichtje, de ander een reflecterende band met een klein lampje als hanger en een volgende draagt een hele krans van licht om zijn of haar nek. Deze laatste heb ik voor mijn hondje ook aangeschaft. De banden zijn van zacht rubber gemaakt die je zelf op maat kan knippen. Je kan het eigenlijk vergelijken met een LED-lichtslang. Met een knopje kun je de lampjes snel, langzaam en helemaal niet laten knipperen. Ik kies altijd voor het stilstaande licht, dat vind ik wel zo prettig, maar mijn hondje ook. Mijn hond draagt een blauwe halsband, maar deze lichtslangen zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren. Ook wit (vaak met gekleurde lampjes), groen, roze, rood en zelfs zwart. Het handige aan deze halsband is dat je het gemakkelijk via een USB-kabeltje oplaadt in het stopcontact. Het snoertje wordt meegeleverd, de stekker niet. Kijk maar eens bij je dierenspeciaalzaak en laat je adviseren over de verschillende mogelijkheden.

Zichtbaarheid is veiligheid
Niet alle honden zijn even goed zichtbaar voor automobilisten, fietsers en brommers. Daarom is het extra fijn als jij je vriendje kan beschermen door de zichtbaarheid van je hond te verhogen. Vooral hondjes met donker haar (donkerbruin, zwart) zijn veel minder zichtbaar in het donker. Ook kleine honden kunnen extra zichtbaarheid gebruiken. Er zijn verschillende soorten lampjes verkrijgbaar. Kies degene die bij jou en je hond past. Dat maakt een wandeling in het donker of op mistige, grauwe dagen een stuk veiliger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.