maandag 6 maart 2017

Haal de beste schrijver uit jezelf met een schrijfcoach

Schrijven is leuk. Althans, ik vind het heerlijk om te doen. Al van jongs af aan schreef ik graag stukjes voor de schoolkrant, verhaaltjes en opstellen. Op de middelbare school was ik zelfs hoofdredacteur van de schoolkrant en maakte ik met liefde menig verslag. Daarna ging ik studeren – geschreven media, hoe kon het ook anders – en deed ik cursussen verhalen schrijven. In al die jaren heb ik geleerd mijn eigen schrijfstijl te ontwikkelen. Dit had ik niet kunnen doen zonder goede, enthousiaste begeleiding die wel stuurde, maar geen wetten oplegde. Schrijfcoaches dus. Nu ik zelf zo ver gekomen ben en mijn eigen tekstbureau heb en blog, help ik als schrijfcoach ook anderen om door de letterbrij de tekst te zien én om een eigen stijl te ontwikkelen. Dus haal het beste uit jezelf, met mij als schrijfcoach. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Ja maar… dat is best wel eng…
Iemand anders je hartenkind op papier laten lezen – zelfs als het slechts een afstudeerscriptie is – is altijd eng en spannend. Ik weet hoe het voelt, want tijdens de cursussen verhalen schrijven moest ik ook mijn verhaal laten lezen aan anderen. En dat is gewoon spannend en eng. Punt. Dan is het wel zo fijn als je weet dat ik je angsten begrijp en altijd respectvol met je tekst om zal gaan. Verbeteringen zijn slechts suggesties. Het is aan jou om iets wel of niet aan te nemen.

Hoe gaat het in zijn werk?
Het begint met een kennismaking. Dit kan gezellig samen bij een koffietentje of per e-mail (naargelang wat jij prettig vindt). Ik stel je dan een aantal vragen, bijvoorbeeld wat je schrijfdoel is en hoe jij het aan wil pakken. Aan de hand van je antwoorden kan ik zien wat de beste coachingsmethode is om je schrijfdoel te bereiken. Dat is vanzelfsprekend voor iedereen anders. Na de kennismaking spreken we een eerste deadline af, met wellicht ‘huiswerk’ en eventueel een nieuwe koffie date.

Aan de slag
Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Dat houdt in dat jij aan het werk gaat. De teksten stuur je per mail volgens afspraak naar mij toe en dan ga ik er mee aan de slag. Ik lees je teksten secuur door en zal vooral vragen stellen en verbetersuggesties geven. Ik ben namelijk geen eindredacteur, maar een coach. En als coach wil ik de beste schrijver uit jou halen. Door je over teksten na te laten denken en suggesties te geven, lukt dit zeker. Uiteraard help ik altijd bij typ-, stijl- en grammaticafouten.

Per mail of een koffiedate
Wanneer we afspreken per mail te communiceren dan stuur ik je de tekst weer terug per e-mail. Schrik niet: mijn commentaren zijn vaak erg lang, omdat ik je graag uitleg wat ik bedoel. Dit kan natuurlijk ook weer tijdens een koffiedate of per telefoon. Per chat via Facebook messenger kunnen we uiteraard ook sparren, vragen stellen en beantwoorden. Vervolgens kun jij weer verder met je tekst en beginnen we deze ronde weer opnieuw. Misschien geef ik je wel een opdracht mee om je schrijfstijl meer te ontwikkelen of je verhaal meer diepgang te geven. Alles kan.

Alle soorten teksten
Of je nu een scriptie schrijft, een nieuwsbrief, een schoolkrant wil opzetten of een mooi verhaal wil schrijven: coachen kan altijd. Voor studenten die kunnen aantonen dat te coachen tekst voor hun studie is, krijgen overigens korting op het uurtarief.

Betalen per uur
Een coachingsessie duurt meestal een half uur tot een uur, met daarbij een half uur de tijd voor mij om de teksten goed door te nemen. De uurprijs is € 35 per uur exclusief BTW (inclusief BTW is € 42,35). Ik hou daarom altijd netjes de tijd bij, zodat we allebei weten dat je het juiste tarief betaalt en waar je aan toe bent. Mocht er erg veel tijd gaan zitten in bijvoorbeeld de coachingsessies of leessessies dan laat ik dit van te voren weten.

Durf jij het aan?
Haal de schrijver in jezelf naar boven en neem mij als schrijfcoach aan om je te helpen nog beter te worden in wat je al kan: schrijven. Voor meer informatie stuur je mij een e-mail naar berry.denijs@gmail.com onder vermelding van: aanvraag informatie schrijfcoach. Tot snel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.