maandag 5 september 2016

Hallo September, de R zit weer in de maand

Ja september is alweer begonnen en het beloofd een hele mooie, nazomerse zomermaand te worden. Het zonnetje schijnt nog lustig en dat is heerlijk. Toch kun je merken dat de herfst zijn intocht aan het doen is: de avonden vallen eerder in, er staan al paddenstoelen tussen het gras en de bramenstruiken staan in bloei. Ook kan het best frisjes zijn in de avonduren. Maar moet je nu dan toch al aan je winterse weerstand beginnen? (foto: Berry de Nijs/Writing Berries – locatie: Berg&Bos Apeldoorn, 2015)

R in de maand: bouw je weerstand op
Het antwoord luidt ja. Ooit is er bedacht dat we in Nederland (en misschien ook wel in andere landen) tijdens maanden met een r erin extra met onze weerstand bezig moeten zijn. De zomermaanden (mei, juni, juli en augustus) hebben allen geen r en presenteren veel zon (voor vitamine D) en heerlijk zomerfruit (voor vitamine C), waardoor we dus automatisch het een en ander doen voor onze weerstand. Zodra de herfst inzet, de winter in aantocht is en we het staartje van de winter in de lente meemaken, kan je weerstand wel een helpende hand gebruiken.

Herfstfruit
Te beginnen door gezonde gerechten met groente en fruit op tafel te zetten. Maak eens een smoothie van volle yoghurt met nu volop verkrijgbaar fruit, zoals blauwe bosbessen, bramen en frambozen! Ik krijg er nu al zin in. En wat dacht je van een stamppot met pompoen en wortelen? Lichter dan winterse kost, maar zeker net zo lekker. Of maak een salade met stukjes sappige peer, bramen, walnoten en groene bladsla. Voeg nog wat avocado toe of honing en je hebt een heerlijke mix van groente en fruit.

Vitamine C en D
Twee van de belangrijkste weerstandsvitamines zijn vitamine C en D. Vitamine C zit in heel veel groente en fruit, maar gun in maanden met een r erin jezelf wat extra’s in de vorm van een voedingssupplement. Dat geldt ook voor vitamine D. Als het goed is heb je gedurende de zomermaanden genoeg zonnestralen opgevangen om vitamine D aan te maken. Toch lukt dit niet altijd doordat je beschermende antizonnebrandcrème gebruikt. Geef jezelf daarom extra vitamine D zodra de r in de maand zit. Zo kom je de wintermaanden wel door. Een compleet voedingssupplement met alle mineralen en vitaminen erin is ook zeker een aanrader.

Slaap goed
Slaap wordt vaak onderschat als het gaat om de weerstand, maar een uitgerust lichaam is veel minder vatbaar voor virussen dan een vermoeid lichaam. Wanneer je moe bent, is je lichaam namelijk bezig om jou wakker te houden. Maar een slaperig lichaam heeft ook een slaperige weerstand waar virussen gemakkelijk langs kunnen sluipen. Slaap je voldoende en word je uitgerust weer wakker, dan zijn jij en je weerstand alert en kan deze laatste zijn aandacht vestigen op virussen. Een koele, goed geventileerde slaapkamer helpt ook zeker mee om lekker te kunnen slapen.

Kom maar op met de herfst. Ik ben er klaar voor. En jij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef op reacties worden anonieme reacties op artikelen niet geplaatst.