maandag 29 augustus 2016

Hond Gezond: naar de dierenarts

Minstens een keer per jaar kom je met je hondje bij de dierenarts. Hij of zij moet immers vaccinaties hebben om gezond door het leven te kunnen. Ook anti-tekenmiddelen en ontwormingspilletjes kun je meteen meenemen als je er dan toch bent. Ik vind zo een check-up altijd spannend, vooral nu ik dit jaar ineens een nieuwe dierenarts heb gekregen. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

Een goede band
Toen ik nog de hondenmama van mijn ouwe bokje was, ging ik vaak met knikkende knietjes met hem naar de dierenarts. Vooral de laatste jaren vond ik het spannend, omdat ik altijd bang was dat er iets met hem aan de hand zou zijn. Dat neemt niet weg dat ik toen de meest lieve dierenarts had, die altijd alles voor mijn hondje over had. Na het overlijden van mijn ouwe hondje, adopteerden we een nieuw vriendje, Sammie. Uiteraard moest ik met hem ook weer naar de dierenarts. Ik vind het belangrijk dat je een goede band opbouwt met de dokter van je trouwe viervoeter. Ik vond het daarom ook heel erg jammer dat mijn dierenarts vorig jaar met pensioen ging. Maar hij heeft alle gegevens overgedragen aan een praktijk die hij vertrouwde. Ik ben pas twee keer met Sammie geweest dit jaar, en dat voelde gelukkig goed.

Zenuwachtig hondje
Sammie is gelukkig niet zo bang bij de dierenarts. Bovendien assisteer ik zelf (dat vind ik prettig), zodat ik hem het vertrouwen kan geven dat het allemaal goed is. Is je hond erg nerveus en zit hij te trillen in de wachtkamer. Negeer zijn angst dan niet, maar aai hem eens langs zijn oren en over de kop. Dat helpt vaak om je hond een veilig gevoel te geven. Beloon goed gedrag – zelf op de weegschaal stappen, naar binnen lopen, netjes zitten – met een snoepje, zodat je hond weet dat het niet allemaal vervelend is.

Assisteer de dierenarts
Het krijgen van een prik, een lampje in zijn oor, luisteren naar zijn hartje… het zijn allemaal dingen waar je je hond moeilijk op kan voorbereiden. Heeft de dierenarts geen assistent, assisteer dan zelf bij de tafel. Ik vind het zelf heel fijn om te doen. Vooral wanneer Sam zijn vaccinaties krijgt. Ik praat altijd tegen hem en hou hem vast zoals de dierenarts dat wilt. Lukt het niet om zelf te assisteren of mag het niet, leg dan uit wat makkelijk gaat bij je hond en wat hij spannend of eng vindt. Jij kent je hond tenslotte het beste. Sommige honden halen bijvoorbeeld uit wanneer ze onverwachts pijn wordt gedaan bij een vaccinatie bijvoorbeeld. Vertel dit, zodat de dierenarts zich hierop kan voorbereiden. Bijvoorbeeld door een bandje om de snuit van je hond te doen.

Voorzorgsmaatregelen
Je maakt het ritje naar de dierenarts niet heel vaak (als het goed is), maar honden onthouden meer dan je wellicht denkt. Is je hond heel erg bang voor de dierenarts en gaat hij hijgen, piepen of trillen als hij de auto in moet, wanneer je zegt dat je naar de dierenarts gaat of de bewuste kant op rijdt, dan moet je hem eigenlijk ermee verrassen. Rijd eens voor de lol langs de dierenarts met de fiets of auto met de hond. Of wandel langs de deur. Zo went hij eraan dat je weleens langs dat ene huis moet en misschien is hij de volgende keer dan minder gespannen.

Vraag door
Ik wil altijd alles weten. Mijn Sammie is mijn kindje, dus wil ik graag weten wat er is en hoe het met hem gaat. Vraag daarom gerust eens door als je iets niet begrijpt, de dierenarts is er ook voor jou om te ondersteunen bij de verzorging en opvoeding van je hond. Heb je vragen over voeding, gedrag, gewicht en meer, bel je dierenarts dan gerust op. Zelfs als je net een dag ervoor langs bent geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.