vrijdag 4 maart 2016

De Mesdag Collectie presenteert:
Natuur in Beeld

De natuur vormt al eeuwen een grote inspiratiebron voor kunstenaars van alle stromingen en disciplines. Ook Hendrik Willem Mesdag en zijn Sientje zochten voor hun schilderwerken de natuur geregeld op. Vooral het strand en de bossen vormden geliefde onderwerpen voor hun kunstwerken. Niet alleen schilders trokken met ezel, palet, tekengerei en canvas de natuur in om een moment vast te leggen. Ook fotografen begonnen dit eind negentiende eeuw te doen, waardoor een nieuwe kunstvorm zoetjes aan was geboren. Tijdens ‘Natuur in Beeld. Fotografie ontmoet schilderkunst in de 19de eeuw’ ontdek je hoe de schilderkunst de fotograaf beïnvloedde en hoe de fotografie van invloed was op de schilder, samengevoegd in een kleine, maar zeer sfeervolle tentoonstelling in de De Mesdag Collectie in Den Haag.
(foto's: Berry de Nijs/Writing Berries)

Het begon in Frankrijk…
De tentoonstelling is opgedeeld in twee delen. De eerste twee kamers bevinden zich beneden en vertellen het verhaal van het bos Fonteinebleau, het decor van de schilders van de School van Barbizon. Dit bos behoorde tot de negentiende eeuw toe aan de Koning en was zijn persoonlijk jachtgebied. Nadat dit was opgeheven en het bos opengesteld werd voor publiek, trok dit vele schilders. Hier vonden zij namelijk de schoonheid van de ongerepte, niet door mensen aangetaste, natuur. Dit bos was robuust en van grote schoonheid. Dat zagen ook de fotografen, zoals Gustave Le Gray. Hij nam zijn statief, camera en papiernegatieven mee en fotografeerde de schoonheid van het bos in al haar puurheid. Le Gray voegde op inventieve wijze landschaps- en luchtfoto’s samen tot en natuurgetrouw geheel, dat eigenlijk best wel veel weg heeft van een schilderij. Je ziet echt dat de fotografen zich lieten inspireren door de schilderkunst. Sommige fotografen, waaronder Le Gray en Cuvelier, waren immers eerst schilders…



…en gaat verder in Nederland
Wanneer je uitgekeken bent op de benedenverdieping, dan wacht je op de eerste verdieping nog meer mooie foto’s en schilderijen. Bovenaan de trap kun je eerst meer lezen over de ontwikkeling van de fotografie, waardoor je meer inzicht krijgt in hoe een natuurfotograaf eigenlijk te werk moest gaan. In de zaal achter de trap kom je dan de Nederlandse landschapsfotografie tegen. In Nederland was landschapsfotografie minder gewild dan in Frankrijk. Het was meer een hobby voor de rijken of iets dat fotografen erbij deden naast de wel goedbetaalde portretfotografie. In de Nederlandse zaal kom je bijvoorbeeld de grote foto’s van Alexandrine Tinne, een rijkeluisdochter die graag fotografeerde en grote glasplaten kon betalen om haar werk af te drukken. De blikvanger in de zaal is een studie van Hendrik Willem Mesdag zelf voor het Panorama van Mesdag met daaronder de foto’s die hij door de ingehuurde fotograaf Heinrich Wilhelm Wollrabe heeft laten maken als studiemateriaal voor het meesterwerk. Deze foto’s zijn nu voor het eerst te zien in De Mesdag Collectie.



Prachtige combinatie
De combinatie van foto’s (bruiklenen van het Musée d’Orsay in Parijs en het Rijksmuseum Amsterdam) en de schilderijen uit de persoonlijke collectie van Mesdag toont een prachtige wisselwerking tussen fotografiekunst, de tekenachtige stijl van cliché-verres en de schilderkunst. Heel bijzonder van deze tentoonstelling is dat de kunstvorm van de cliché-verres eigenlijk zelden te zien zijn in een museum en dat geldt ook voor veel bijzondere fotocollecties. Schilders gebruikten fotografie als studiemateriaal en dat is in veel gevallen heel mooi te zien. Veel schilders fotografeerden zelf of verzamelden foto’s. Enkele foto’s uit de omvangrijke collectie van Théophile Chauvel zijn ook te zien in de tentoonstelling.

Sfeervolle tentoonstelling
De combinatie van fotografie en schilderijen met als onderwerp de natuur is een sfeervol geheel met een duidelijk verhaal. Een must see als je van natuur, landschappen, fotografie en negentiende eeuwse kunst houdt en voor iedereen die gewoon van bijzondere kunstwerken geniet. Natuur in Beeld is te zien vanaf 5 maart tot en met 5 juni in De Mesdag Collectie in Den Haag. Het museum is van woensdag tot en met zondag geopend van 12:00 tot 17:00 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef op reacties worden anonieme reacties op artikelen niet geplaatst.