maandag 11 januari 2016

Hond Gezond: Wandelen in Winters weer

Hoewel ik hier in Utrecht nog geen sneeuw of ijs heb gezien, heeft Noord-Nederland al een aardig winters sfeertje te pakken gehad. Ik ben wel al voorbereid op mogelijk winters weer als het om mijn hondje gaat. Ik ben best jaloers op zijn bekwaamheid om zonder uit te glijden over sneeuw en ijzige stoepen te wandelen – waar ik nog wel eens een uitglijer maak – dankzij zijn nagels en voetkussentjes. Toch zijn het juist die voetkussentjes die tijdens de wintermaanden extra verzorging kunnen gebruiken. Daarom vandaag wat tips voor wandelingen met de hond in winters weer. (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)


Water & snacks
Ga je een lange wandeling maken in de vrije natuur of door de stad met je hond, dan neem je uiteraard voorraden mee. Ook wanneer het buiten koud is, is het verstandig om water voor jezelf en je harige viervoeter mee te nemen. Dat geldt ook voor een paar snacks.

Pekelvoetjes
Zodra het idee er is dat het kan gaan vriezen wordt er in Nederland zo veel mogelijk preventief gestrooid. Dit pekelzout zorgt ervoor dat wij niet onderuit gaan, maar is niet goed voor kleine en grote hondenpootjes. Het pekelzout kan de voetzooltjes namelijk uitdrogen, waardoor er kloven in de huid van de kussentjes ontstaan. Deze kloven kunnen weer gaan ontsteken met alle gevolgen van dien. Spoel thuis daarom de voetjes na een wandeling even af met lauwwarm water. Weet je dat er gestrooid is, bescherm de voetkussentjes dan tegen uitdroging en pekelzout met speciale voetencrème voor honden. Ik heb bij mijn favoriete dierenspeciaalzaak Froon een speciale zalf gekocht die werkt als een soort vaseline, maar niet schadelijk is voor je hond mocht hij de zalf oplikken. De wat vette zalf legt een beschermend laagje tussen de voetkussentjes en de buitenwereld. Ook zijn er verschillende schoentjes verkrijgbaar om pekelvoetjes tegen te gaan.

Met of zonder jasje
Honden met een dik pak haar hoeven in principe geen jasje aan als ze in winterse kou naar buiten gaan. Heeft je hond het snel koud, is hij een dagje ouder of laag bij de grond, dan is het geen overbodige luxe om het lijfje te beschermen met een jasje of dekje. Ik heb voor mijn Sammie ook een jasje aan de kapstok hangen. Hoewel hij een pak haar heeft, is hij lager bij de grond waardoor hij het sneller koud kan hebben. Deze jas draagt hij ook nog wel eens met heftige regenval, omdat meneer anders niet met mij een blokje om gaat. Of je hond kleding nodig heeft, dat is geheel aan jou. Maar het is in veel gevallen wel aan te raden.

Pas op voor onderkoeling
In de zomermaanden waarschuw ik vaak voor oververhitting, maar voor de koude wintermaanden is het heel goed om op je hond te letten wat onderkoeling betreft. Wij dragen immers dikke winterjassen, beschermende schoenen en warme handschoenen tegen de vrieskou, je hond loopt op blote voetjes. Hoe leuk het ook is om samen te spelen in de sneeuw, ga op tijd met je harige vriendje naar binnen. Vooral honden waar sneeuw in balletjes aan de haren blijft plakken, maken een grotere kans op onderkoeling. Blijf dus niet te lang buiten en ga binnen lekker ontdooien. Heb je het idee dat je hond onderkoelingsverschijnselen heeft, bel dan direct de dierenarts en hou je hond warm met kruiken en warme dekens.

Warme deken
Heb je een mooie wandeling gemaakt, dan is het tijd om thuis lekker te ontdooien. Heeft je hond sneeuwballetjes aan de poten of buik, ontdooi deze dan letterlijk met lauwwarm water. Zet een kleine hond even in de gootsteen of in een teiltje in de badkamer. Hij hoeft immers niet in zijn geheel gewassen te worden. Daarna droog je je vriendje af met een handdoek. Leg ook eens een lekkere warme (zelf gebreide) deken in zijn mand of op de bank voor je hond. Zo kan je hond snel weer op temperatuur komen.

Pas op met bevroren water
In Nederland houden we van schaatsen. Het heeft ook iets magisch om op bevroren water te kunnen voortbewegen. Let wel dat er een paar flinke nacht- en dagvorsten voor nodig zijn om een meer, singel, sloot of gracht goed te laten bevriezen. We willen immers niet letterlijk door het ijs zakken. Let ook goed op je hond als je samen naar buiten gaat. Loopt hij los in een gebied met water, dan kan hij een bevroren kanaal niet altijd aanzien voor water. Hou je hond voor de veiligheid in de buurt van bevroren water aan de riem.

Sneeuwballen gooien
Houdt je hond van sneeuw? Ga dan lekker buitenspelen. Maak het niet te lang en beperk het sneeuwballen gooien – de koude sneeuw kan voor onderkoeling zorgen. Ik hoop dat Utrecht nog een paar sneeuwdagen krijgt, zodat ik met mijn hondje plezier kan maken in de sneeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.