maandag 5 oktober 2015

R in de maand tijd voor vitamine C

De herfst is heerlijk begonnen, met veel zon en verkleurende blaadjes. Ideaal weer om lekker naar buiten te gaan en nog een beetje vitamine D op te doen. Maar het wisselvallige tussenweer kan ook een knauw geven aan je weerstand. Ook is het veelal vochtige herfstweer de perfecte conditie voor virussen om in te gedijen. Met alle verkoudheden en griepjes van dien. Help je weerstand daarom een handje met wat extra vitamine C.

Supplement
Zodra de R in de maand verschijnt, dus eigenlijk al vanaf september, is het verstandig om de weerstand een extra boost te geven. Bijvoorbeeld door middel van een voedingssupplement met vitamine C en D (laten we die namelijk niet vergeten voor een goede weerstand). Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alleen vitamine C tabletjes te gebruiken. Volg altijd de voorgeschreven dosering. Deze staat duidelijk op de verpakking aangegeven.

Stamppotten
Het najaar is ook de tijd voor heerlijke stamppotten! En laten daar nu juist veel vitaminen en mineralen in zitten die zo broodnodig zijn voor de ondersteuning van je weerstand. IJzer, vitamine C, vitaminen uit het B-complex en zink bijvoorbeeld. Dus maak maar weer eens een lekkere hutspot of boerenkoolstamppot klaar.

Soepie?
De wintertijd biedt ook ruimte voor heerlijke gebonden soepen. Als je ervan houdt tenminste. Vitamine C zit bijvoorbeeld ook in pompoensoep en zelfs erwtensoep heeft veel vitamine waar je je voordelen mee kunt doen. Pompoen kun je overigens ook als groenten bij de maaltijd eten of – net als witlof – bestrooien met kaas en in de oven laten garen.

Sapjes
Tot slot kun je veel vitamine C vinden in herfstfruit: de (stoof)peren zijn er namelijk weer. Ook sinaasappels, mandarijnen en citroenen zijn heerlijk om te eten en om sapjes van te maken. En wat dacht je van sappige frambozen, bramen en blauwe bosbessen? Nu op zijn lekkerst en heerlijk in een fruitsalade, met yoghurt en granen bij het ontbijt of om samen in een stoofpotje met kaneel te doen. Sap en smoothies van vers fruit bevatten ook veel vitamine C.

Dat wordt op een lekkere manier je weerstand ondersteunen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef op reacties worden anonieme reacties op artikelen niet geplaatst.