maandag 19 oktober 2015

Het belang van Vitamine D

Ik kom er eerlijk voor uit: ik kamp al een tijdje met een waar vitamine D-tekort. Eigenlijk hebben we het pas geconstateerd vorig jaar september, toen ik mezelf gewoon uit bed moest slepen van vermoeidheid. Zelfs de wandeling van nog geen vijf minuten (vooral door de twee wortelschietende momenten bij de verkeerslichten) naar de huisarts kostte me heel veel moeite. Na een bloedtestje bleek dat ik een vitamine D tekort had. En niet zo een beetje ook. Maar ja… hoe tank je dat dan weer snel bij? (foto: Berry de Nijs/Writing Berries)

100.000 eenheden
Door de huisarts werd mij een vitamine D drank voorgeschreven. Een ampul met daarin een paar milliliter vloeibare olie die je zo naar binnen moet gieten, bevat 100.000 eenheden vitamine D. Honderdduizend! Pfoe. De eerste keer dat ik het innam (en ik vind het nog steeds niet lekker) vond ik het zeer vies. Het is gewoon een hapje vet met een sinaasappelsmaakje. Maar… het helpt wel. Ik merkte meteen dat ik meer energie had. Ik voelde me een stuk minder lusteloos en mijn spieren deden minder zeer. En van binnen voel ik me ook alweer een stuk sterker. Inmiddels ben ik al verschillende kuurtjes verder en slik ik tussentijds ook nog vitamine D (20 microgram op aanraden van de huisarts) om het vaatje zoveel mogelijk te vullen. Ik ben bijna weer op niveau… gelukkig.

Hoe kom je eraan?
Dat is moeilijk te zeggen. In mijn geval kan het een combinatie van factoren zijn. Zo eet ik weinig vlees en ga ik alleen naar buiten met een pet, hoed of muts op mijn hoofd, omdat ik anders niet lekker wordt van de zon. Het is bekend dat vitamine D in de huid wordt aangemaakt door zonlicht. Het zou beter zijn als je dan geen hoofddeksel draagt en zo min mogelijk bedekkende kleding. Nu ben ik wel veel buiten te vinden als de zon schijnt en uiteraard met blote armen, maar toch blijkt dat niet altijd voldoende te zijn. Want ik moet die onbedekte armen toch ook tegen zonnebrand beschermen met een UV-lichtafstotende antizonnebrandcrème. En dat is precies hoe je aan een vitamine D-tekort kunt komen.

Voor iedereen anders
Maar er zijn nog meer factoren die een vitamine D-tekort kunnen veroorzaken. Lusteloosheid en vermoeidheid zijn wel tekenen dat je een wellicht een tekort hebt. Als deze klachten lang aanhouden en je moet jezelf echt voort slepen, dan is het verstandig even via de huisarts een bloedtestje te laten doen.

Belangrijke vitamine
Vitamine D is namelijk een heel belangrijke vitamine voor je lichaam en een zeer ernstig tekort kan zeer ernstige aandoeningen in de hand werken. Kijk maar eens op Gezondheidsnet.nl voor meer informatie hierover. In een notendop is vitamine D zeer belangrijk voor een zonnig humeur, voor je hersenen, spieren, gewrichten, darmen, weerstand en zelfs voor je huid. Je algehele gezondheid straalt bij een voldoende hoeveelheid vitamine D in het bloed.

R in de maand
Dankzij zonlicht maken we in de zomermaanden voldoende vitamine D aan om de winter door te komen. Echter houdt antizonnebrandcrème deze aanmaak weer tegen. Om je weerstand, humeur, spieren en botten een handje te helpen kun je dus vitamine D gaan slikken. Vooral zodra de r in de maand is, is vitamine D geen overbodige luxe. Dan was die lepel levertraan waar je ouders en grootouders mee groot gekomen zijn eigenlijk nog geen eens een gek idee. Dat was namelijk ook een vitamine D drank.

Ik ben niet dol op die drank, maar blijf zeker vitamine D bij slikken, want het leven is te leuk om zo lusteloos te zijn. Herken je jezelf in mijn verhaal? Neem dan eens contact op met je apotheek of huisarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef op reacties worden anonieme reacties op artikelen niet geplaatst.