maandag 27 juli 2015

Vakantietijd! Waar gaat de hond naar toe?

Voor mij luidt het antwoord: naar dezelfde bestemming als ik. Ik vind het namelijk heerlijk om met mijn hondje vakantie te vieren. Maar er zijn best wel eens dagen dat ik ook een oppas nodig heb. Nu heb ik een lieve oppas van inmiddels 80 jaar die het heerlijk vindt om een dagje met hem te zijn. En als zij niet kan en er is niemand anders thuis, dan breng ik hem meestal naar mijn broer, waar hij met een vriendje kan spelen. Uit onderzoek van Julianatoren blijkt dat ook de buren het vaak geen probleem vinden om een dagje of langer op de hond te passen. (foto: Henk de Nijs, De Koog)


In de eigen omgeving
Veel honden en katten blijven liever in hun eigen huis dan dat ze naar een asiel of pension worden gebracht tijdens de vakantie. Dieren die snel gestrest zijn, kunnen voor de zenuwen ook beter in hun eigen huis met eigen geuren blijven. Uit onderzoek onder 484 gezinsabonnementhouders van Julianatoren blijkt dat 2% het huisdier (hond of kat) bij familie brengt en dat de meeste mensen hun huisdier bij de buren brengen of de buren laten oppassen.
Kunnen je buren niet oppassen? Lees dan ook eens het volgende artikel dat ik vorig jaar publiceerde voor tips voor een hondenoppas:

Hond Gezond:
Oppas voor je hond


Andere leuke onderzoeksresultaten
Uit het onderzoek van Julianatoren bleek ook dat maar liefst 70% van de moeder de zorg draagt voor het huisdier. Slechts 5% van de kinderen helpt mee. Men zoekt wel veel informatie over opvoeding, verzorging en diervoeding op internet, maar diervoeding wordt zelden via dit medium aangeschaft. Ruim 41% geeft aan voeding te kopen wat het dier het lekkerst vind en ruim 22% kijkt naar het beste product. Slechts 7% kiest voor de voordeligste optie. Een naam bedenken voor een huisdier is voor de helft van de gezinnen eenvoudig. Zij noemen hem bijvoorbeeld naar bekende karakters zoals Pluto, Woezel en Pip of Dribbel, de andere helft verzint liever zelf een leuke naam.

Woezel & Pip bij Julianatoren
Er zijn echter twee hondjes die iedere dag in Julianatoren logeren deze zomer. Daar geven ze samen met hun vriendjes de leukste show weg met liedjes en verhaaltjes over op reis gaan en vakantie. Leuk voor de allerkleinsten, maar zeker ook voor papa, mama, oma, opa, oom of tante. Maar je moet wel opschieten: deze show is alleen nog deze week op iedere dag in juli te zien! (foto: Wim Lanser, Julianatoren)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.