maandag 9 februari 2015

Mineralen: IJzer

Het mineraal ijzer is een belangrijk mineraal voor de weerstand, het zuurstoftransport in je bloed en natuurlijk voor de hoeveelheid hemoglobine in je aders. Uit onze voeding halen we vaak wel onze dagelijkse hoeveelheid ijzer (vanaf 22 jaar voor mannen is de ADH 11 milligram per dag, voor vrouwen 15 milligram), maar er zijn zo van die situaties dat dit niet lukt. En als je dan je ijzer niet aanvult kan er heel langzaam en geleidelijk aan een ijzertekort ontstaan.

Functioneel ijzer
IJzer heeft een belangrijke functie in het lichaam. Het is onderdeel van de hemoglobine, de rode bloedkleurstof, in je bloed. Hemoglobine is weer heel belangrijk voor het vervoeren van zuurstof naar de organen en cellen in je lichaam. Wanneer je veel bloed verliest, verlies je ook ijzer. Daarom hebben vrouwen doorgaans meer ijzer nodig dan mannen. Tijdens de menstruatie verliezen vrouwen namelijk veel ijzer. Jonge meisjes die net beginnen met menstrueren en vrouwen die heel hevig vloeien kunnen daarom wel wat extra ijzer gebruiken.

IJzerbommetjes
Bijvoorbeeld door rond of tijdens de menstruatie meer ijzerhoudende groente of levensmiddelen te eten. Denk hierbij aan appelstroop, sesamzaad, peterselie, lever, zonnebloempitten, witlof, andijvie en spinazie. Maar ook cornflakes, peulvruchten, cacao en zeevruchten bevatten veel ijzer. Om het ijzer goed op te kunnen nemen wordt aangeraden een citrusvrucht of vruchtensap met vitamine C te eten of te drinken.

IJzer & Vitamine C
Veel mineralen en vitaminen zijn met elkaar verbonden en versterken elkaars werking of opname in het lichaam. IJzer neemt beter op in het lichaam in combinatie met vitamine C. Neem daarom een broodje appelstroop in combinatie met een kiwi of een glas sinaasappelsap of combineer een ijzersupplement (voorgeschreven door de huisarts) met een glas cranberrysap. Zo zal de ijzer beter worden opgenomen en kan het zijn werk doen.

Bloedarmoede
Ben je erg vermoeid? Lusteloos. Last van overmatig hoofdpijn en duizeligheid? En is er niets mis met je vitamine D gehalte? Dan kan het wel eens zijn dat je last hebt van anemie, ook wel bloedarmoede genoemd. Bij bloedarmoede heb je een tekort aan de rode bloedkleurstof (hemoglobine) in de bloedsomloop. En juist die rode bloedlichaampjes zijn heel belangrijk voor onder meer het zuurstoftransport naar alle organen en cellen. Gelukkig kun je met een bloedtest via de huisarts erachter komen of je last hebt van bloedarmoede. Bloedarmoede kan ontstaan door zeer hevige menstruatie, maar ook hevig bloedverlies. Vaak ontstaat het bij een zwaar vitaminegebrek, tijdens anorexia, verkeerde voeding, overdreven veel sporten en uiteraard een ijzergebrek. Want ijzer speelt een belangrijke rol bij stofwisselingsprocessen in het bloed, bovendien is ijzer een belangrijk onderdeel van hemoglobine. Wanneer je inderdaad bloedarmoede hebt, zal de huisarts hier speciale drankjes of tabletten voor voorschrijven. Ga niet zelf ineens heel veel ijzer toevoegen aan je voeding: dit kan leverproblemen veroorzaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef op reacties worden anonieme reacties op artikelen niet geplaatst.