maandag 23 februari 2015

Blauwe bosbes: rijk aan vitaminen

Het is heerlijk om aan het einde van de zomer of aan het begin van de de herfst naar buiten te gaan met een emmertje als je naar het bos of de heide gaat. Want daar kun je vaak vanaf september blauwe bosbessen plukken. Deze heerlijke zoete, bessen bevatten heel veel vitamine C en kun je goed gebruiken voor sap, jam, taart, muffins of op pannenkoeken. Gelukkig zijn ze dankzij de diepvries het hele jaar door verkrijgbaar. En dat is maar goed ook, want blauwe bosbessen zijn hartstikke lekker en gezond.

Perfecte bodem
De blauwe bosbes is een lage struikachtige plant, die vijftien tot zestig centimeter hoog kan worden. De wortelstok kruipt als het ware over de bosvloer en hieruit ontstaan rechtopstaande, bladerrijke takken. Het liefst groeit de blauwe bosbes op een zure, humusrijke, vochtige grond, zoals je deze in bossen en op heidevelden tegenkomt. In Nederland, België en grote delen van Europa, Japan, Noord-Amerika, Noord-Azië en zelfs ook nog in Groenland komt de struik in het wild voor. Maar het is ook makkelijk zelf op te kweken in de achtertuin.

Roze bloemen
De blauwe bosbesstruik bloeit van april tot juni en soms heeft het een tweede bloei in de herfst. De struik heeft prachtige, bolle, kruikvormige roze bloemen die een groene waas over zich heen hebben. De bloemen hangen naar beneden en ‘kijken’ naar beneden. Wanneer de bloemen zijn uitgebloeid, ontstaan de vruchten aan de takken. Hoe meer bloemen, hoe meer heerlijke blauwe bosbessen de struik straks zal bevatten.

Blauwe vruchten
Wanneer de stengels aan de struik ouder zijn dan drie jaar, gaan ze vrucht dragen. Eerder zijn ze hier niet sterk en vruchtbaar genoeg voor. Bosbessen zijn zwartblauw en zijn bedekt met een witte waas, waardoor ze soms bevroren lijken. Het sap van de bosbes is paars en geeft erg af. Als je zelf wel eens bosbessen hebt geplukt weet je dat je er erg paarse vingers aan over kunt houden. Het paarse sap werd heel vroeger gebruikt als kleurstof voor het kleuren van textiel en wol.

Gezond blauwe bessen
Bosbessen zijn erg gezond. Naast een hoog vitamine C gehalte bevatten ze ook vitamine A. Ze worden dankzij andere stoffen waaraan de bosbes rijk aan is, ingezet bij diarree, buikpijn, vermoeide en tranende ogen en bij nachtblindheid. Blauwe bosbessen bevat namelijk tannine. Dit kan meehelpen om de ontlasting dikker te maken, waardoor diarree eerder stopt. Daarnaast heeft tannine een antiseptische (ontsmettende) werking, wat vooral bij diarree heel handig is omdat het vaak wordt veroorzaakt door een infectie of door bacteriën in voedsel die door het lichaam zijn opgenomen.

Nachtblindheid
Dankzij de vitamine A in de bosbessen, kunnen ze ook meehelpen aan het verbeteren van het gezichtsvermogen. Naast vitamine A bevat de blauwe bosbes anthocyanosiden (organische kleurstoffen) die helpen om het gezichtsvermogen in het donker te verbeteren. Deze kleurstoffen bevorderen namelijk de aanmaak van het gezichtspurper (staafjesrood) en de microcirculatie in het oog. Nachtblindheid komt bij veel mensen voor. Vooral tijdens de invallende duisternis of bij schemering kun je dan minder goed zien. Blauwe bosbessen kunnen helpen om dit te verbeteren of om het gezichtsvermogen te ondersteunen.

Vooral erg lekker
Bosbessen zijn vooral erg lekker. Experimenteer eens met een handje bessen in de salade (met peer en rucola sla bijvoorbeeld) of maak een fruitsalade met andere bosvruchten, zoals aardbeien, bramen en frambozen. Blauwe bosbessen zijn overigens ook erg lekker om mee te bakken (muffins, pannenkoeken, cake) en om smoothies van te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef op reacties worden anonieme reacties op artikelen niet geplaatst.