dinsdag 14 oktober 2014

In de pennen met de Goedgemutste breicampagne

Vorige week donderdag was ik onderweg naar Amsterdam voor coaching en een leuk persevent (over deze laatste vertel ik binnenkort meer). De bus was op tijd, maar reed niet door waardoor ik op een haar na de trein naar de hoofdstad mis liep. Okay, dacht ik, de volgende komt over 10 minuten. Laat ik mijzelf eens trakteren op iets lekkers. In de Kiosk op het perron stonden keurig de Innocent Smoothies op een rij in de koeling. Stuk voor stuk met een labeltje om hun nek: Gratis breipakketje bij deze smoothie! Jawel: de Goedgemutste breicampagne is weer van start gegaan!


Breien maar!
Het breipakketje van de Kiosk bestaat uit een bolletje gele en een bolletje blauwe wol, twee kleine breipennen van 3mm dikte, een boekje van Innocent en een breipatroon voor een NS conducteurspet. Dit is wel redelijk voor de gevorderde breier moet ik zeggen. Maar ja, ik heb nog nooit een setje breipennen in mijn handen gehad. Ik vond dit een goed moment om het te gaan leren. Want ik schrijf wel ieder jaar over de Goedgemutste breicampagne, maar nu wil ik toch ook wel eens meedoen.

De Goedgemutste breicampagne
Even om het geheugen op te frissen: wat is het ook alweer? We breien met zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk mini mutsjes die passen op een Innocent Smoothie flesje. De mutsjes moeten voor 1 december binnen zijn. Begin volgend jaar krijgen de smoothies in de Kiosk op de stations deze mutsjes op, zodat ze iets minder staan te bibberen in de koeling. En – niet geheel onbelangrijk – van iedere verkochte Goedgemutste smoothie gaat er 20 cent naar het Nationaal Ouderenfonds. Hiermee kan de stichting leuke dingen voor (eenzame) ouderen doen. Zo heeft het Nationaal Ouderenfonds dit jaar met de opbrengst een BoodschappenPlusBus aan kunnen schaffen.

Gezellig!
Het leukste aan deze campagne is dat je gezellig samen gaat zitten breien. Zo zijn er veel vrijwilligers in seniorenwoningen die samen met ouderen gaan zitten breien – speciaal voor deze campagne! – en zo bergen minimutsjes en minikunstwerkjes insturen. Opsturen is overigens gratis, maar al die informatie, inclusief breipatronen, vind je op de website.

Mijn eerste breisel
Zoals ik al zei ik heb nog nooit leren breien. Ik kan goed overweg met naald en draad, maar breipennen… die had ik nu eenmaal nog nooit in mijn handen gehad. Dus met mijn breipakketje van de Kiosk ben ik maar eens aan de slag gegaan. Ik heb nu leren breien met behulp van de video’s van Innocent en van onze bijna 80jarige oma/vriendin. En nu ben ik verslaafd aan breien. Het eerste gele mutsje is misschien niet het insturen waard, maar de tweede (de roze) wel. Ik ga nog even door. En samen breien is echt heel erg gezellig.




Volg mijn breiavonturen ook via Facebook. Jullie doen toch ook mee? Stap bijvoorbeeld aankomende vrijdag 17 oktober in de Breicoupé van de NS en leer breien van volleerde handwerkers. Of brei gewoon gezellig een paar mutsjes tijdens de treinreis.

Meer Goedgemutste artikelen op Writing Berries:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.