dinsdag 29 juli 2014

29 juli: Internationale dag van de Tijger

Ik hou van tijgers. Een bezoekje aan de dierentuin is voor mij niet compleet als ik niet even helemaal ben weggesmolten bij de Siberische of witte tijgers. In De Olmense Zoo stond ik voor het eerst van mijn leven oog in oog met een Golden Tabby Tiger en ik was spontaan verliefd. Ook op het groepje kleine tijgertjes in het verblijf ernaast die lekker met mama in de zon lagen te soezen. En ik kan niet wachten op de dag dat ik de kleintjes van Angara in DierenPark Amersfoort mag aanschouwen. Die ogen die dwars door je heen kijken, maar wel je hondje naast je zien zitten. De manier van lopen, hoe ze liggen… geweldig gewoon. Ik weet dat deze dieren eigenlijk niet thuishoren in een dierentuin. Maar zoals de mens met de natuur omgaat, is dit misschien nog wel de enige manier om deze ongelooflijk mooie dieren in het echt te kunnen aanschouwen… (foto: Berry de Nijs / DierenPark Amersfoort)


Internationale dag van de Tijger
Deze mooie dieren mogen niet verloren gaan. Helaas door stroperijen, het verdwijnen van het natuurlijk leefgebied en het idee dat we tijgers nodig hebben om medicijnen van te maken, zijn er steeds minder tijgers over. Uit tellingen van het Wereld Natuur Fonds blijkt dat er slechts 3200 tijgers (alle soorten bij elkaar opgeteld) over zijn in het wild. Terwijl er 100 jaar geleden nog 100.000 tijgers te vinden waren. Daarom is 29 juli al een aantal jaren geleden ingesteld als de Internationale dag van de Tijger. Op deze dag vragen milieu- en natuurbehoud organisaties aan de mens om te helpen deze dieren voor uitsterven te behoeden. (foto: Berry de Nijs / Dierenpark Emmen)

Adopteer een tijger
Wist je dat je heel eenvoudig mee kunt helpen om de tijger in nood uit de brand te helpen? Via het adoptieprogramma van het Wereld Natuur Fonds kun je met een gift symbolisch een tijger adopteren. Het geld dat je doneert gaat rechtstreeks naar de projecten voor het behoud van de tijger. Bij het luxe pakket krijg je een pluche tijger, een adoptiecertificaat en leuke informatie over dit stoere dier. Via dit adoptieprogramma kun je ook andere dieren adopteren en zo een kleine verzameling bedreigde diersoorten in pluche in huis halen. Zoals de ijsbeer, olifant en neushoorn. Ik heb zelf ook een tijgertje (en andere dieren) via dit programma geadopteerd. De knuffels zijn van hoogwaardig pluche gemaakt en hebben een hoog knuffelgehalte. (foto tijger is gemaakt in Dierenpark Amersfoort door Berry de Nijs).

Namens de tijgers heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Op de website van het WNF (www.wnf.nl) en Greenpeace (www.greenpeace.nl) kun je meer informatie vinden over de tijger en de schrikbarende cijfers. Ook kun je tips vinden voor het kopen van goede souvenirs in onder andere Aziƫ, het continent van de tijger. (foto: Berry de Nijs / Safaripark Beekse Bergen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.