maandag 23 juni 2014

Hond Gezond: Zomertijd

Het is zomer! Een heerlijke tijd van het jaar, omdat ik dan standaard met kantoor van binnen naar buiten verhuis. Met het uitzicht op de tuin en een tevreden hondje aan je voeten in een heerlijk zomers zonnetje… tja, dan voelt werken en schrijven helemaal niet meer als werken. Met dit mooie weer vind ik het ook leuk om er wat vaker op uit te gaan. Een mooie wandeling maken, op vakantie natuurlijk… Uiteraard met mijn hondje. Hij is een deel van ons gezin en dus deel ik graag mijn zomerse activiteiten met hem. Toch is het goed om op je hond te letten met dit weer, want ook dieren kunnen last hebben van de zon en de zomer.


Water, water, water!
Een van de eerste blogs die ik schreef ging over oververhitting bij de hond. Nu drinkt mijn Sam niet meer uit een waterfles, hij vindt het ineens een beetje vreemd, maar water blijft belangrijk. Aangezien ik altijd water bij me heb als we ergens heen gaan, kan ik hem wel laten drinken. Nog niet zo lang geleden heb ik een opvouwbaar siliconen bakje met harde bodem gekocht (zie foto) die worden gebruikt door backpackers. Omdat je het kunt opvouwen neemt het weinig ruimte in, in de tas. Vind je een waterfles ook teveel ruimte innemen? Koop dan een waterzakje met draagring. Deze zijn voor een paar euro bij de Hema (zie foto), Action en Xenos te koop.

Op tijd in de schaduw
Mijn Sammie vindt het heerlijk om lekker in de zon te liggen. Het liefst op zijn rug. Soms komt hij dan helemaal warm van de zon weer op mijn voeten in de schaduw liggen. Heeft je hond het warm dan zal hij of zij extra hard gaan hijgen. Zorg dan dat je trouwe viervoeter verkoeling kan vinden in de schaduw. Of dat hij naar binnen kan, de zon uit. Heb je een hond die niet uit zichzelf naar binnen gaat, ga dan met hem of haar mee. Een beetje minder in de volle zon is voor de mens ook beter.

Afkoeling
Let goed op hoe je hond reageert in de warmte. Het ene dier kan er namelijk beter tegen dan het andere. Als je hond wankelt, veel hijgt en kwijlt, om de haverklap gaat zitten tijdens een wandeling, rode of blauwe tong krijgt en apathisch uit zijn ogen kijkt, dan ben je eigenlijk al te laat. Dit zijn namelijk kenmerken van oververhitting. Het is noodzakelijk dat je de hond dan afkoelt met lauw water (van koud water kan je viervoeter in shock raken) en direct met hem of haar naar de dierenarts gaat. Beter is het om het niet zo ver te laten komen. Koel je hond regelmatig met een washandje onder de buik, zijn oksels, voetjes en gezicht. En zoek verkoeling.

Uit de tas, in de buggy
Kleine hondjes hebben het overigens ook sneller warm als ze in een tasje worden rondgedragen. Je kunt dan beter een buggy voor de hond aanschaffen. Hoewel mijn Sammie graag wandelt (en hij niet in een tas past!) neem ik op warme en hete dagen ook zijn buggy mee (deze heeft zelfs een flessenhouder!), zodat ik hem tijdig kan laten bijkomen van de warmte.

Spoedgeval: bel 0900-8844
Oververhitting is een spoedgeval. Zie je een hond (of kind, want helaas gebeurt dit ook) in een stilstaande auto zitten op warme dagen, schroom dan niet en bel direct de politie. Wanneer de hond heel erg hijgt, kwijlt of in coma lijkt moet er snel gehandeld worden. Zelfs met het raam op een kiertje verandert een auto in no-time in een oven, wat heel gevaarlijk is voor dieren en kleine kinderen. Bel daarom altijd direct 0900-8844 voor de politie bij jou in de buurt, omschrijf wat je ziet en vraag om instructies.

Zomerklaar
Ga je met je hond op vakantie? Dan is het belangrijk om hem of haar ‘zomerklaar’ te maken bij de dierenarts. Zo heeft de hond een anti-rabiĆ«s injectie nodig om mee te gaan op vakantie, maar ook de andere inentingen zijn geen overbodige luxe. Laat je hond ook chippen – als dit nog niet is gebeurd – en koop eens een mooie penning voor je vriendje of vriendinnetje met je telefoonnummer en jullie namen erop. En vergeet niet om je hond tegen teken, muggen, vlooien en ander ongedierte te beschermen. Zo gaan jullie samen veilig op reis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.