woensdag 20 juni 2012

Jeukende bulten

Weet je hoe ik weet dat de zomer is begonnen? Wanneer de muggen weer eens lekker van me hebben zitten snoepen. Helaas doen muggen dat het hele jaar door – er overwintert er eentje in huis, ik weet het zeker – en vinden zij mij helaas erg lekker. Je kunt bij wijze van spreken naast me in bed liggen en je wordt niet geprikt. Er werd altijd gezegd dat het komt dat ik zoet bloed heb. Maar helaas is dat niet waar. Wel kunnen muggen mij beter vinden omdat ik voor hen blijkbaar lekker ruik… Daar ben ik dan dus mooi klaar mee. Vooral ook omdat ik redelijk allergisch ben voor muggenbeten.



Bult
Eigenlijk hebben alle insectenbeten één ding gemeen: na de beet of steek ontstaat er een zwelling. De muggenbeet vormt hier geen uitzondering op. De zwelling ontstaat doordat er een giftige stof in het lichaam komt die plaatselijk een ontstekingsreactie veroorzaakt. Samen met de irritante jeuk. Krabben is niet verstandig: de beschadigde huid gaat dan juist erger jeuken. Je kunt de plek koelen met een koud washandje of een speciaal product gebruiken dat insectenbeten verzacht en de symptomen doet verdwijnen. Let wel op dat je voor kinderen een ander product gebruikt dan voor volwassenen.

Jeuk!
Wist je trouwens dat alleen vrouwtjesmuggen bloed komen zuigen? Zij hebben dit nodig om eitjes te kunnen aanmaken. Maar waarom jeuken die bulten toch zo? Dat komt doordat de mug bij het zuigen een beetje speeksel naar binnen spuit om te zorgen dat je bloed niet gaat stollen. Dit speeksel bevat een beetje histamine. Deze stof staat bekend als stof die allergische reacties veroorzaakt. Hierdoor gaat de bult jeuken. Wanneer je dus een beetje allergisch bent, kunnen er hierdoor heel grote en grillige bulten ontstaan. Heb je erg last van de beten dan kan het geen kwaad om een antihistamine te gebruiken om deze klachten tegen te gaan. Het is wel verstandig dit altijd eerst met de huisarts of apotheker te bespreken.

Op afstand
Het is beter om insecten op afstand te houden. Zoals met DEET of citronella. Je brengt dit aan op de huid. Muggen houden niet van de geur van deze producten en blijven daarom bij je weg. Wat ook schijnt te helpen is het gebruik van vitamine B tabletten. Dit moet je echter wel iedere dag trouw doen en begin ermee een week voordat je op vakantie gaat.

Ondertussen slaap ik met een hor voor mijn raam en ligt de Afterbite onder mijn kussen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.