maandag 14 mei 2012

Muziek: voor je ziel

Nieuw: iedere maandag een blog onder het mom van Maandag Mini Magazine.



Muziek. Eigenlijk kan ik niet zonder. Muziek is zoiets als ademhalen voor mij. Net als schrijven. Muziek luisteren of maken, dat is namelijk goed voor je ziel.

Terwijl ik dit schrijf luister ik naar mijn laatste aanschaf op iTunes: CeeLo Green’s The Lady Killer album. ‘Bodies’ heet het nummer. Het had zomaar een ander nummer kunnen zijn. Mijn playlists staan altijd op heavy shuffle, ik laat mij graag verrassen. Behalve ’s morgens: dan zingt Maroon 5 mij iedere ochtend wakker…

Toch kan ik vaak ook op 1 nummer blijven hangen. Gewoon omdat het mij op dat moment raakt. Of omdat ik er een verhaal mee kan schrijven, of een artikel of een gedicht. Het brengt je in die juiste mood om te voelen wat je op papier wilt zetten. Maar meestal laat ik mij meedrijven op de klanken, akkoorden en riffs om zo heerlijk weg te dromen.
Voor mij is muziek heel belangrijk in mijn leven en alles wat ik meemaak kan ik later hangen aan een liedje. Ik geloof dat ik zo langzamerhand een aardige persoonlijke soundtrack heb opgebouwd.

Uit psychologisch onderzoek blijkt dat muziek voor veel mensen heel belangrijk is. Omdat het juist veel beelden of emoties oproept. En dat kan weer helpen bij therapie. Ik zeg altijd dat muziek mijn ziel heelt. En dat kan zijn doordat ik zelf een lekkere solo sta weg te geven op mijn alt saxofoon, of omdat ik keihard meezing en dans met Maroon 5, The Baseballs of Elvis Presley, of juist omdat ik met mijn koptelefoon wegkruip in een hoekje… Heerlijk.

All time favorites – usually on heavy repeat
Suspicious Minds – Elvis Presley
Nothing Lasts Forever – Maroon 5
Unwritten – Natasha Bedingfield
Crazy – Gnarls Barkley
Child in Time – Deep Purple (live in Japan)
Marry The Night – Lady Gaga
Listen – BeyoncĂ©
Hello – The Baseballs
Heavy – PJ Morton ft. Adam Levine
Bright Lights Bigger City – CeeLo Green
Hey – Blake Shelton

2 opmerkingen:

  1. Misschien ligt het aan onze horoscopen, maar ik heb altijd het idee gehad dat wij veel overeenkomsten hebben. Breath...love...live Music <3

    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.