maandag 21 mei 2012

Dance SoulBlues – mijn debuut op de boekenplank



Zolang als ik mij kan heugen verzin ik verhaaltjes. Maar als je nog niet kan schrijven, is het lastig om al je ideetjes vast te houden. Als je dat weet, kun je misschien begrijpen hoe geweldig ik het vond om te leren lezen en schrijven. En ja, daarna was het hek van de dam en volgden alle schaapjes snel. En met schriften vol. Ik wist toen precies wat ik later wilde worden: schrijfster. En dan het liefste eentje van boeken.


En dat is ook gelukt. Via workshops en cursussen heb ik veel geleerd over het schrijven van verhalen en tijdens mijn studie natuurlijk veel over het maken van artikelen. En hoewel ik het schrijven van artikelen echt heel erg leuk vind om te doen, is het schrijven van verhalen wel mijn eerste passie. Maar ja, dan heb je schriften, kladblokken en A4tjes vol geschreven… en dan?

Tijdens de workshops van Script+ die ik volgde in Amsterdam heb ik het grootste gedeelte van mijn eerste boek in de steigers gezet, en daarna mooi gestuukt om vervolgens te verven… totdat de steigers er af konden en er een echte roman op tafel lag. Eentje die het publiceren waard was – zo zei ook mijn begeleider toentertijd. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben mijn boek, mijn kindje, gaan opsturen naar verschillende uitgeverijen. Als beginnend schrijver is dat misschien niet het eenvoudigste om te doen, maar ik kan wel tegen een ‘nee’ – heb er ook een aantal gekregen – en ben gewoon doorgegaan. Uiteindelijk heb ik via Bruna en Uitgeverij Gopher dan echt mijn eerste boek gepubliceerd: Dance SoulBlues.

Het is een boek voor Inbetweeners – te oud voor kinderboeken, te jong voor volwassenen literatuur – vanaf een jaar of 15, 16. Het boek gaat over muziek, liefde, relaties en vriendschap. Maar ook hoe het verleden iemand vandaag nog beïnvloedt in de keuzes die hij of zij maakt. En die keuzes werken ook nu nog steeds door. Want het verhaal is nog lang niet klaar. Dance SoulBlues is verkrijgbaar via onderstaande gegevens, misschien wel leuk voor jullie om vast te lezen, terwijl ik mijzelf in het creatieve zweet werk voor deel 2…

Gegevens
Titel: Dance SoulBlues
Auteur: Berry de Nijs
Prijs: € 17.50
ISBN: 905179410x

Verkrijgbaar via Gopher.nl en Bruna.nl of via de boekwinkel. Of stuur een e-mail aan dance.thebooks@gmail.com.

Flaptekst
Wat zou jij doen als je hebt geleerd dat liefde belangrijk is en dat je samen alles zou delen, wanneer je erachter komt dat het meisje waar je van houdt iets vreselijks heeft meegemaakt? Wat zou jij doen wanneer je op het punt staat op jonge leeftijd vader te worden en je eigen vader-zoonrelatie is altijd ongezond geweest? Twee jongens op een belangrijk punt in hun leven en carrière weten dat vriendschap, liefde en muziek sterke wapens zijn, als je ze maar weet te gebruiken op een positieve manier…
Dance, SoulBlues vertelt een verhaal van Joep en Eric. Samen met zeven anderen vormen zij de band Dance. Tegenpolen in uiterlijk en innerlijk, maar op één lijn als het om muziek gaat. Maar niet alleen muziek houdt ze bezig, ook hun verleden, heden en toekomst spelen een cruciale rol. Joep zacht, emotioneel en wat onzeker, Eric stoer, ruw en een rots in de branding, of toch niet?
Alledaagse en minder alledaagse dingen vormen een karakter. Net als verleden en heden. Joep en Eric worden er mee geconfronteerd, precies op die momenten wanneer ze dat het minste uitkomt. Maar toch bewijzen ze iedere keer weer wat ze waard zijn. En dat is iets wat iedereen elke dag weer moet doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie! Reacties worden altijd eerst beoordeeld voordat ze worden geplaatst. Het kan dus even duren voordat je je reactie hier terugziet. Omdat ik graag een persoonlijk antwoord geef worden anonieme berichten op artikelen niet geplaatst.